Pravidla a manuál

Král Václav III. je mrtev... jakým směrem se bude země dále ubírat je pouze na vás.

Moderátoři: Dekl, Atlantis, Vals

Odpovědět
Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Pravidla a manuál

Příspěvek od Vals » 01 pro 2007, 21:04

Manuál:

Tákže jsem připravil hru na co nejvíce desková bázi. Základním prvkem na mapě jsou hrady a města, které mají úlohu klíčových míst.

- základním časovým prvkem jest kolo, které odpovídá jednomu měsíci (hernímu). V tomto kole budete moci hýbnout armádami, postavit nové, získáte výdělek, svést bitvu a případně ustoupit. Diplomacie je nadčasová, intrikařte si kdy chcete a jak dlouho chcete

- důležitá jednání a jejich výsledky jste mi povinni psát. Kdo bude přede mnou něco zamlčovat riskuje vyloučení ze hry a potažmo hanbu a posměsky mé i cizí!

Hrady jsou obranné prvky s malým výdělkem (ale špatně se dobývají) zatímco města vydělávají mnohem více... ale delší obležení jistě nevydrží.


Hrady:

- mají tři velikosti: 1. Tvrz, 2. Hrad, 3. übermegahrad :wink: ty se liší odolností a nutnou posádkou
- každý hrad je možno buď dobít nebo obléhat, viz níže

- dobývání = musíte mít buď spojence uvnitř, který otevře brány nebo obléhací stroje. Jinak musíte obléhat

- hradní posádka musí být minimálně trojnásobek velikosti hradu. Tedy tvrz musí hájit minimálně 3 oddíly, hrad 6 oddílů,...

- větší hradní posádka znamená výhody pouze při dobývání. Při obléhání je větší posádka takřka k ničemu. Maximálně k výpadům...

Obléhání:
- obléhání = obléhací armáda neútočí, ale pouze hrad obklíčí a utne přísun zásob.

- maximální doba obléhání hradu = velikost hradu * 3 kola. Tedy tvrz má zásoby na tři měsíce obléhání. Kamenný hrad na 6 měsíců. Velký hrad můžete obléhat klidně měsíců 9.

- dobu obléhání je možné zkrátit použitím obléhacích strojů. Každý obléhací stroj sníží maximální dobu obléhání (dále jen MOO) o jedno kolo (měsíc), ale maximálně o třetinu MOO (tedy u tvrze uberou stroje měsíc max 1, u velkého hradu max 3)

- obránci mohou podnikat výpady. Zde závisí na štěstí... mohou oddíl ztratit nebo udělat škody obléhatelům a obléhání oddálit (přivést zásoby, zničit obléhací stroj,...)

- po každém měsíci obléhání beru opevnění jako narušené a útočník má větší šanci na úspěšný útok. Pořád to ale není rovná bitva a obránce má četné bonusy.


Města:
- všechna jsou opevněna, avšak oproti hradům mnohem méně. Obléhání města je stejné jako u hradů, ale opevnění je počítáno jako by odpovídalo tvrzi.

- obránci mají mnohem menší bonusy než u případu hradů

- města mají mnohem vyšší výdělky než hrady. Zejména velká města či hornická (Kutná Hora a Jihlava). Kdo získá jedno či obě hornická města získá neocenitelnou výhodu... ovšem horníci a zdejší patricijské rodiny hájí města dobře

Korunovace?
Králem se stane ten, kdo získá podporu šlechty. Nemusí jít notně o jednohlasnou podporu, klidně můžete volit krále i antikrále. Ovšem legitimním vládcem se stane ten, koho uzná neutrální šlechta (nefrakční síly) které se k němu následně přidají

Ideální možností je mít podporu větší části ostatních hráčů, papežský souhlas, mladou Elišku Přemyslovnu v posteli za sebou a Císařskou bulu. Toho asi dosáhnete jen těžko.

V zásadě je třeba mít pro zisk koruny nárok. Ten lze získat třemi způsoby - dle domácího zákona (svatbou s dcerou mrtvého vládce a zvolení Zemským sněmem), svolením Císaře nebo Papeže (cesta Ghibelllinů nebo Guelfů). Druhé dva případy vám ulečí situaci v zahraničí, ale ztíží doma. První obráceně

Druhou možností je být buď neutrální a na trůn kašlat nebo podpořit cizího nárokovatele. Těmi jsou buď někdo z hračů, Boleslav Lehnicí či Jindřich Korutanský (manželé dcer Václava II.) a císař Albrecht (potažmo syn Rudolf) kteří považují Čechy za vymřelé léno připadlé Říši (dle říšských zákonů)


Ekonomika:


Finance jsem zjednodušil tak, že to snad ani více není možné. Máte měsíční příjem z každého sídla (město/hrad). Každý najmutý oddíl stojí jistou částku peněz a pak žold, který bývá polovina najímací ceny. Neplacením žoldu se vám jednotky pravděpodobně vzbouří či se přidají k jinému pánu, co peníze má. Druhým a psoledním uplatněním peněz ve hře jsou úplatky, dary, atd pro zlepšování vztahů


Rodina

Beru to tak, že máte prakticky neomezené zdroje sester, dcer, sestřenic, tet a dalších rodinných příslušníků na provdání. A zrovna tak nekonečné množství ženichů. Svatba by měla býti brána vážně jako veliký závazek mezi rodinami. Provdaná žena by měla dostat nějaké věno (statky či peníze). Spojenectví stvrzené sňatkem znamená mnohem více než pouhé podání ruky někde na hradě...

Vojenství:


O obléhání jsem již psal, takže teď o systému armády. Armáda jest onen mírně průhledný obdelníček na spodu každého hexu s číselnou hodnotou vyjadřující počet sil v této armádě. Každá armáda se pohybuje rychlostí nejpomalejšího členu, rychlosti v jednotlivých terénech jsou ve stavovém řádku pod mapou

Základní jednotkou jest oddíl, který je zhruba deset mužů. Pod jízdou se rozumí jak těžká šlechtická jízda, tak i lehká jízda. Pod pěchotou zejména střelci a lehká pěchota. Tedy běžný tehdejší model. Jakákoli snaha o komplikování mých výpočtů zaváděním podtříd a různých druhů jednotek bude trestán nadávkami a ignorací!

Bitva:
Bitva se svede tehdy, kdy se dvě armády setkají na stejném políčku a jejich majitelé jsou k sobě nepřátelští. Pokud nejsou, tak je zde stejně jistá pravděpodobnost incidentu, který souboj vyprovokuje. Po započetí bitvy se náhodně určí útočící a bránící se strana

Bitva probíhá:
1.) střelecký souboj vedený pěchotou obou stran
2.) úder jízdy útočníka
3.) úder pěchoty bránícího
4.) úder jízdy bránícího
5.) úder pěchoty útočníka

Jednotky zničené například při úderu jízdy útočníka se považují za ztracené a dále nebojují. Takže v některých případech může silný úder jízdou rozhodnout bitvu takřka beze ztrát. Být bráníci i útočící má své výhody i nevýhody. Průběh bitvy nemůžete nijak ovlivnit, teda můžete se pokusit, ale půjde to pouze při vaší vlastní přítomnosti. A to se vystavujete riziku smrti

Smrt
Pokud zemřete (v bitvě či rukou vraha) nebudete moci dělat jedno kolo zcela nic. Vaše armády se navrátí na nejbližší hrady, zisk vám nepřibývá (jen se platí žold) a vojska se pouze brání. Po kolu opět můžete hrát (za dědice...)
Naposledy upravil(a) Vals dne 18 dub 2008, 15:46, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Příspěvek od Vals » 01 pro 2007, 21:15

Frakce a diplomatické vztahy:

Začínáte za jeden ze šesti mocných rodů Čech a Moravy. Všichni máte stejné startovní podmínky co se týče armády a peněz. I hrady máte (až na Šternberky) stejně veliké. Poloha je samozřejmě různorodá a každému bude vyhovovat něco jiného.

Bezfrakční hrady a města jsou obsazeny místní šlechtou či královskými správci. Teď je země zmítaná chaosem, takže jsou většinou bezradní a nekoordinovaní. Je na vás, jak (a zda) jejich statky získáte. Můžete je dobývat i smlouvat, atd. Jedinou vyjímkou jest Hradec Králové, který je v rukách královny vdovy Elišky Rejčky, která jako jediná z bezfrakčních má vlastní identitu a zájmy.

Císař Albrecht: tento veliký Habsburk je zvoleným císařem Svaté Říše Římské a je podezírán z vraždy Václava III. v Olomouci. Jako takový má nárok na Čechy podle říšských zákonů (které ale nejsou v Čechách uznávané) jako na mrtvé léno. Má množství statků v Rakousích a četnou podporu (i nepřátele) v ostatních vládcích SŘŘ.

Bavoři: hrabě Štefan I. nemá na Český trůn ambice. Je ale chladný až nepřátelský císaři Albrechtovi. Jeho zdroje jsou hodně omezené

Míšeňští: Markrabě Friedrich Pokousaný je ve sporu s Císařem Albrechtem. Jako takový nemá žádné nároky na český trůn... Jeho zdroje jsou poměrně malé

Boleslav Lehnický:
Jeden z adeptů na český trůn. Malý Slezský šlechtic. Do začátku jsem mu dal poněkud nehistoricky Vratislav. Jeho vojenské a další zdroje jsou velmi malé

Jindřich Korutanský:
Poslední z cizích frakcí a poslední z nárokovatelů na trůn. Má největší nárok (skrze sňatek) ale je poněkud vzdálený. Jeho zdroje jsou střední.

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Příspěvek od Vals » 01 pro 2007, 22:50

Půjčky:

V zemi funguje velmi obstojně lichva... takže si můžete půjčit.

Základní hodnota půjčky jest 60 kop grošů doba splatnosti jsou čtyři měsíce, úrok je třetina = 20 kop.

Když půjčku nevrátíte... tak už nikdy žádnou nedostanete (přestanou vám věřit) a finančníci dokonce můžou na podporu svých závazků podpořit nějakého vašeho nepřítele...

je možné mít pouze jednu půjčku najednou.

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Příspěvek od Vals » 06 pro 2007, 21:22

Obléhací stroje je možné stavět až na místě, avšak trvá to jedno kolo.

Omlouvám se, že jsem to sem zapomněl napsat dříve

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Příspěvek od Vals » 11 pro 2007, 16:19

Štěpán měl dobrý dotaz...


Verbovat můžete v každém ze svých měst či hradů jen ne v v těch obležených

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Příspěvek od Vals » 14 pro 2007, 15:40

Nový feature, který je poměrně logický, ale z nějakého důvodu jsem na něj zapomněl


Z obleženého města či hradu se nedostávají finance. Ale hrad či město musí být obleženo již jeden tah (tedy ten tah, kdy je obleženo ještě prachy přijdou)

Thornwald
Poručík
Poručík
Příspěvky: 1026
Registrován: 05 dub 2006, 18:57
Bydliště: Choceň

Příspěvek od Thornwald » 14 pro 2007, 15:46

Vals píše:Nový feature, který je poměrně logický, ale z nějakého důvodu jsem na něj zapomněl


Z obleženého města či hradu se nedostávají finance. Ale hrad či město musí být obleženo již jeden tah (tedy ten tah, kdy je obleženo ještě prachy přijdou)
Logické to je, ale ještě včera jsem se tě na to ptal a zařídil se podle toho...
Pán ze Šternberka
Thornwald=Transportní hrozivě obludný rozměrný ničivý wartburg na anihilaci lidstva a demolici

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Příspěvek od Vals » 14 pro 2007, 15:59

Thornwald píše:Logické to je, ale ještě včera jsem se tě na to ptal a zařídil se podle toho...
Včera už bylo trochu pozdě to měnit... to by jste mne umlátili

Thornwald
Poručík
Poručík
Příspěvky: 1026
Registrován: 05 dub 2006, 18:57
Bydliště: Choceň

Příspěvek od Thornwald » 14 pro 2007, 16:04

Vals píše:Včera už bylo trochu pozdě to měnit... to by jste mne umlátili
Tak jsi mi alespon mohl napsat že pro tentokrát to ještě platí....
Pán ze Šternberka
Thornwald=Transportní hrozivě obludný rozměrný ničivý wartburg na anihilaci lidstva a demolici

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Příspěvek od Vals » 23 led 2008, 19:27

Tak Rudolf není tak lenivý a nestarající se jako Jindřich a hodlá vybírat daně tvrdě a ode všech bez milosti a tedy každý měsíc jde 10% z výdělku Rudolfovi jakožto daň. Počítejte s tím...


Pokud nechcete daň zaplatit, tak to musíte napsat do rozkazu a počítat s následky.

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Příspěvek od Vals » 27 úno 2008, 16:33

Po dlouhém přemýšlení jsem dospěl k názoru, že rozdíl domobrana vs. pěchota není tak významný aby mi stál za znepřehledňování statistik. Domobrana tedy není

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Příspěvek od Vals » 05 kvě 2008, 20:07

Tzv. Generální bitva:

V případě, že proběhne generální bitva (budu vždy psát v reportu) tak vojska poražené strany utrpí jednokolový postih za rozprášení.

Postih:
1.) útěk k nejbližším přátelským sídlům
2.) bojový postih trvajícíí jedno celé další kolo - oddíly rozprášené v bitvě budou celé kolo takřka bojově nebojeschopné (není možno s nimi táhnout, bitvě se budou vyhýbat)


Se zpětnou platností se toto vztahuje i na Bitvu u Křivoklátu z července 1308

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Příspěvek od Vals » 08 kvě 2008, 19:03

Dodatek: útěk k nejbližším přátelským sídlům nemusí nicméně znamenat útěk všech jednotek k nejbližšímu sídlu. Je možné a pravděpodobné, že jednotky (zejména od více velitelů) zamíří k různým blízkým přátelským sídllům (zejména pokud jich je více)

Odpovědět

Zpět na „Čechy 1306“