Nejlepší a nejhorší námořní velitel druhé světové války

Ponorky, křižníky, torpedoborce, pramice a plachetnice sem.

Moderátoři: Dekl, Vals, Royal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Atlantis
18. Plukovník
18. Plukovník
Příspěvky: 4641
Registrován: 08 říj 2006, 12:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis » 20 říj 2007, 21:47

Jenže ty ponorky k tomu nikdo nenutil. Dobrovolně se odhalily, nahlásily svoji polohu i polohu pro setkání a předání zachráněných. Vůbec to dělat nemusely!!! Je to akt humanity v nehumální válce. A na takové se prostě už jen ze slušnosti neútočí.
Oklamat, zmást, překvapit
("Stonewall" Jackson)

Uživatelský avatar
William (Wildcat) Blake
Praporčík
Praporčík
Příspěvky: 505
Registrován: 11 dub 2006, 15:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od William (Wildcat) Blake » 20 říj 2007, 21:58

Atlantis píše:Jenže ty ponorky k tomu nikdo nenutil. Dobrovolně se odhalily, nahlásily svoji polohu i polohu pro setkání a předání zachráněných. Vůbec to dělat nemusely!!! Je to akt humanity v nehumální válce. A na takové se prostě už jen ze slušnosti neútočí.
řekni to těm lidem který zahynuli na lodích potopených bez varování těmito ponorkami. Že se jednou rozhodli zachovat slušněji než obvykle nic neznamená.
Obrázek

Uživatelský avatar
norad
Desátník
Desátník
Příspěvky: 32
Registrován: 14 kvě 2006, 14:28

Příspěvek od norad » 20 říj 2007, 22:05

William (Wildcat) Blake píše:ozbrojená válečná loď se nemůže jen tak stát nemocniční lodí když se jí to hodí.

Za určitých podmínek je to možné. Jako třeba v tomto případě, kdy se skupina čtyř ponorek podílela na záchranné operaci. Navíc 13. září ráno nechal velitel této skupiny, kapitánporučík Werner Hartenstein na mezinárodní nouzové frekvenci odvysílat "If any ship will assist the ship-wrecked "Laconia" crew, I will not attack providing I am not being attacked by ship or air forces. I picked up 193 men. 4, 53 South, 11, 26 West. --German submarine."

A tu neutralitu ponorek přislíbil pomocí Červeného kříže i Dönitz. Mimochodem, Němci ji opravdu dodrželi i když sami byli dvakrát napadeni.
No Better Friend, No Worse Enemy
1st Marine Division Motto

Uživatelský avatar
William (Wildcat) Blake
Praporčík
Praporčík
Příspěvky: 505
Registrován: 11 dub 2006, 15:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od William (Wildcat) Blake » 20 říj 2007, 22:20

norad píše:Za určitých podmínek je to možné. Jako třeba v tomto případě, kdy se skupina čtyř ponorek podílela na záchranné operaci.
máš k tomu nějaký podklad? já vím jen o Haagské úmluvě z 18.10.1907, kde se určuje pojem nemocniční loď (kterýžto ovšem ponorky nesplňovaly) a nakládání s trosečníky.
Obrázek

Uživatelský avatar
norad
Desátník
Desátník
Příspěvky: 32
Registrován: 14 kvě 2006, 14:28

Příspěvek od norad » 20 říj 2007, 23:03

William (Wildcat) Blake píše:máš k tomu nějaký podklad? já vím jen o Haagské úmluvě z 18.10.1907, kde se určuje pojem nemocniční loď (kterýžto ovšem ponorky nesplňovaly) a nakládání s trosečníky.
Ano, termín "nemocniční loď" je poměrně přesně specifikován.
Zároveň se v textu Haagské konvence (mimochodem, jde o úmluvu z roku 1899 v roce 1907 jen rozšířenou a doplněnou) hovoří i o zvláštním postavení trosečníků, záchranných člunů a plavidel jim pomáhajících pokud jsou tyto označeny mezinárodně uznávaným symbolem a dodržují přísnou neutralitu.
No Better Friend, No Worse Enemy
1st Marine Division Motto

Uživatelský avatar
William (Wildcat) Blake
Praporčík
Praporčík
Příspěvky: 505
Registrován: 11 dub 2006, 15:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od William (Wildcat) Blake » 20 říj 2007, 23:21

norad píše:Ano, termín "nemocniční loď" je poměrně přesně specifikován.
Zároveň se v textu Haagské konvence (mimochodem, jde o úmluvu z roku 1899 v roce 1907 jen rozšířenou a doplněnou) hovoří i o zvláštním postavení trosečníků, záchranných člunů a plavidel jim pomáhajících pokud jsou tyto označeny mezinárodně uznávaným symbolem a dodržují přísnou neutralitu.
což se však o ponorkách prohlásit nedá :) Přečetl jsem si originály (přesněji anglické překlady) obou smluv a nenašel jsem nic, podle čeho by mohly být vyzbrojené válečné lodě bojujícího státu považovány za nemocniční (odst. 1, 2 a 3) či neutrální nebo záchranné (odst. 6 (1899), odst 8 a 9 (1907)).
btw. dohoda z roku 1899 zanikla roku 1907 vznikem nového textu.
Obrázek

Uživatelský avatar
jean2005
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1719
Registrován: 25 črc 2007, 10:04
Bydliště: poblíž vísky Pardubic...

Příspěvek od jean2005 » 08 dub 2008, 12:55

Petr píše:stále mi uniká duvod proč se vám zdá supr velitel.Na to abych vydal příkaz napadat obchodní lodě nepotřebuji bejt velitel lodstva.Ve své podstatě so hodí především k napadaní neozbrojenejch lodí.Víš vubec kolik potopily tonáže US ponorky?asi né,protože potom by si musel říct že i velitel US lodstva byl super,a to neměl ani z daleka tolik ponorek a v takové kvalitě k dispozici.Německá koncepce neuspěla,přinesla nesmyslnou smrt tisícům německejch ponorkářu.Tisíce jich byli poslání na smtr kdy již bylo známo že nemohou uspět.Jestli toto se Vám zdá jako supr taktika tak bravo,Pánové.Coby kbyby se nepočítá.Vše hodnotíte pouze z pohledu toto co znáte dnes.
Srovnáváš tu něco poněkud nesrovnatelného. Dönitz bojoval proti poměrně dobře vyzbrojenému protivníkovi, podporovanému nejsilnější ekonomikou té doby který navíc dokázal (i když ne úplně vždy) rozluštit jeho kódy.
Naproti tomu Amíci prostě masakrovali kvanta většinou nechráněných lodí, protože Japonci považovali protiponorkovou obranu za něco podřadného už kvůli slovu "obrana".

Uživatelský avatar
Iba Akioshi
Nadrotmistr
Nadrotmistr
Příspěvky: 235
Registrován: 21 lis 2007, 19:20
Bydliště: Kyoto

Příspěvek od Iba Akioshi » 19 dub 2008, 12:38

Nejlepší byl podle mě jednoznačně Isorku Yamamoto 8)
Naruto

Uživatelský avatar
Atlantis
18. Plukovník
18. Plukovník
Příspěvky: 4641
Registrován: 08 říj 2006, 12:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis » 19 dub 2008, 15:53

No jako ve hře s ním všechna čest. Tam jsem teď pod jeho velením, za početní nevýhody potopil 4 letadlovky a 4 bitevky + nějaký potěr za cenu ztráty dvou těžkých křižníků 8)
Oklamat, zmást, překvapit
("Stonewall" Jackson)

Uživatelský avatar
Royal
Plukovník
Plukovník
Příspěvky: 7148
Registrován: 10 říj 2007, 18:31
Bydliště: Jičín

Příspěvek od Royal » 19 dub 2008, 15:58

Kdo mě zaujal kladně a proč :

A.B. Cunnigham - strategicky i takticky precizní, odvážný, efektivní, s málem v dobách těžkých dokázal vyzískat maximum

Ch. Nimitz - dokázal dát dohromady americké loďstvo do pořádku po japonském útoku na Pearl Harbor, Filipíny atd., rozvážný, inteligentní, přežil ve funkci i pod E. Kingem

I. Yamamoto - strategický vizionář, dřív než ostatní věděl jak bude vypadat moderní námořní válka

Nejhorší velitel na moři ?
Žádné úplné poleno jsem nenašel. Asi by se našla vždy aspoň jedna polehčující okolnost,
třeba odvaha.
Wilhelm von Royal, generálporučík a velitel XXXXII. sboru, (Krym 1942)
Michal Jan Lev z Rožmitálu, pán z Rožmitálu, (Čechy 1526-1527)
Enrico de Candia Pescatore, hrabě z Malty, admirál a direktor Republiky Janov (Byzanc 1214-1217)
Čeněk z Vartemberka, pán z Veselí a Vartemberka, rytíř Dračího řádu, nejvyšší purkrabí a královský maršálek, (Husitské války 1424-1426)
William Royal, admirál britského Královského námořnictva (Trafalgar 1805)
Louis Alexander Berthier, divizní generál a náčelník štábu Armée d´Italie, (Itálie 1796)

Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Poručík
Poručík
Příspěvky: 1064
Registrován: 27 zář 2006, 08:31
Kontaktovat uživatele:

Re:

Příspěvek od Cassius Chaerea » 06 srp 2008, 10:33

William (Wildcat) Blake píše:1)Dobrý velitel se pozná podle toho, že dokáže využít slabého bodu protivníka a pokud není plán nevyhovuje podmínkám dokáže jej změnit.

Nagumo velel ve čtyřech velkých operacích - P.H., Indický oceán, Midway, Šalamouny.

2)P.H. - To, že nevyužil šance zničit P.H. jako základnu námořnictva je zásadní chyba jeho velení. Taktické vítezství to jistě bylo, ze strategického nikoliv.

3)Midway - jeho zmatené povely k přezbrojení druhé vlny a přistání první měly jednoznačně za následek zničení jeho ledalových lodí. Taktická i strategická porážka

4)Indický oceán - jediná jednoznačeně úspěčná operace, a to pouze díky naprosté námořní a vzdušné převaze

5)Šalamouny (Východní Š.) - i přes velkou převahu nedokázal dopravit posily na Guadalcanal, a navíc američané v bitvě ztratili méně lodí. Takticky patová situace, strategicky porážka

6)Šalamouny (Sta Cruz) - pouze taktické vitězství, které však nedokázal rozvinout.
Sorry nadá mi to a musím reagovat.

1)Dobrý velitel je složen ze základních znalostí a notné dávky štěstí. Nagumo rozhodně své povolání zvládal více než dobře, jako velitel torpédoborců i jako velitel letadlových lodí, jeho předností byla velká opatrnost a vedle Ozawy a Jamagučiho to byl nejlépe vhodný velitel japonských letadlových lodí.

2)Typycký příklad, že po bitvě je každej generál. S tím co víme je jasné že si mohl dovolit další nálet, ale s tím co věděl on bylo rozumné že se vyvaroval možného ohrožení svého svazu, když neznal pozici amerických letadlových lodí a bylo pravděpodobné že se s nimy může střetnout. Ohledně zasažených cílů v P.H., byla chyba při samém plánování akce, v tom Nagumo neměl prsty.

3)Jeho "zmatené" povely, reagovaly na vzniklou situaci. Zde se podepsalo hlavně "štěstí" a opět špatně časově naplánována operace. Samotný plán operace neumožňoval Nagumovi nějakou větší svobodu jednání a on sám neudělal žádnou tragickou chybu, která by pocházela jen z jeho rozhodnutí.

4)Úspěch operace nebyl ani zdaleka na bedrech Naguma, který zde odvedl "rutinní" práci a opět zde postupoval velmi opatrně.

5)Této operaci velel Jamamoto, Nagumo se svým svazem postupoval opět dle "pokynu" sám nebyl jak bylo jeho zvykem příliš iniciativní, ale ani neudělal sám nějakou hrubou chybu.

6)Opět nebyl vrchním velitelem a opět neudělal vrámci svého svazu, nějakou podstatnou chybu.

Nagumo a jeho vlastnosti jsou v přímém protikladu v porovnání třeba s Wiliamem Halseym, kterej byl iniciativní až příliš a nejednou jeho "horkokrevný" hon na japonce mohl skončit katastrofou. Viz Bitva u Leyte, kdy svým jednáním přímo ohrozil invazní síly a jen "neschopnost" a opatrnost japonců zachránila američany od katastrofy a proti němu opatrný Nagumo, který ve snaze neriskovat skončil u Midwaye na hlavu poražen.

Uživatelský avatar
stepan-hawk
Nadporučík
Nadporučík
Příspěvky: 1422
Registrován: 16 říj 2006, 19:04
Bydliště: královská část Prahy. :-)

Re: Nejlepší a nejhorší námořní velitel druhé světové války

Příspěvek od stepan-hawk » 07 srp 2008, 19:11

Zrovna Nagumovi bych vyčítal lecos, ale zrovna u Midway je v tom poměrně nevinně. To že selhalo zrovna to jedno letadlo na kterém záviselo bych doporučil časové policii a neobviňoval z toho Naguma. Jeho jediná chba byla, že neobětoval v tu chvíli pro průzkum jeden z torpédových bombardérů z druhé vlny. Tím by se zpoždění odstranilo.

Vyčítám mu následující:
a) připadá mi, že u Pearl Harbouru měl po prvním útoku připravit dvě vlny. Jednu protizemní a tu poslat do dalšícho útoku a doufat že naláká americké letadlovky. A na ně připravit tu druhou vlnu a vyzbrojit jí protilodně.
b) Při jeho operaci proti Darvinu měl možnost poslat více letadel a tuhle základnu přeorat. Zničit kompletně nádrže paliva, potopit vše co bylo v přístavu a vybombardovat i budovy ve městě. Měl na to prostředky, čas i možnost vzhledem k nulové tamní obraně. Jediné co bylo proti byla nechuť letců útočit na podružné cíle.
c) Při jeho útocích v Indickém oceánu měl potápět všechny lodi v dosahu. Místo toho se soustředil jen na přístavy a i tam udělal škody spíše povrchní. Kdyby brity naháněl tak by potopil více než letadlovku a dva těžké křižníky.
d) u šalamounových ostrovů jeho přílišná opatrnost byla až na škodu.



A ohledně Donitze: Jeho ponorkové koncepce byly minimálně zajímavé. To že byl hajzl a rozkaz Laconia byl jeho práce je další nezpochybnitelný fakt, ale morálka nemá v hodnocení velitelů příliš co dělat.
Visi, veneri, vodpali původní verze Ceasarova výroku než se ještě jednou zamyslel. ;-)

v čechách 1526 purkmistr olomoucký.

V Itálii 1494 sultán Sulejmán vládce náš, pán všeho muslimského světa. :-)

Uživatelský avatar
Royal
Plukovník
Plukovník
Příspěvky: 7148
Registrován: 10 říj 2007, 18:31
Bydliště: Jičín

Re: Nejlepší a nejhorší námořní velitel druhé světové války

Příspěvek od Royal » 07 srp 2008, 22:03

stepan-hawk píše:b) Při jeho operaci proti Darvinu měl možnost poslat více letadel a tuhle základnu přeorat. Zničit kompletně nádrže paliva, potopit vše co bylo v přístavu a vybombardovat i budovy ve městě. Měl na to prostředky, čas i možnost vzhledem k nulové tamní obraně. Jediné co bylo proti byla nechuť letců útočit na podružné cíle.
c) Při jeho útocích v Indickém oceánu měl potápět všechny lodi v dosahu. Místo toho se soustředil jen na přístavy a i tam udělal škody spíše povrchní. Kdyby brity naháněl tak by potopil více než letadlovku a dva těžké křižníky.
d) u šalamounových ostrovů jeho přílišná opatrnost byla až na škodu.
b) Podle mých informací byl přístav Darwin při japonském náletu zničen totálně a na dlouhou dobu, navíc se Japoncům podařilo zásáhnout v pravou dobu a s minimálními ztrátami.
c) Myslím, že Kido Butai odvedl zhruba to co mohl a měl. Nálety na Cejlon paralyzovaly oba britské přístavy a ty škody co uvádíš nebyly sice zásadní, ale ani ne malé. Navíc se Britové nemohli postavit otevřeně sehranému svazu 5 japonských letadlových lodí se silným doprovodem, pak by zkáza britské flotily byla nejspíš totální.
d) v bitvě u východních Šalamounů byly na začátku proti sobě 2 těžké (Shokaku, Zuikaku) a 1 lehká japonské LL proti 3 těžkým americkým LL (Saratoga, Enterprise, Wasp). Teprve později a v bitvě samotné to bylo 2:2. Naopak zdá, že touto operací riskoval Jamamoto až příliš. Nagumo na průběhu ani výsledku bitvy nenesl žádnou vinu.
Možná máš na mysli spíš bitvu u Santa Cruz o dva měsíce později, tam skutečně 4 japonské LL proti 2 americkým LL dosáhly "jen" taktického vítězství, navíc s velkými ztrátami letců a 2 těžce poškozených LL.
Ve všech těchto bitvách nebo kampaních se střídaly Nagumovy slabší chvíle se silnými. Nejhorší námořní velitel 2.WW ale Nagumo určitě nebyl.
Wilhelm von Royal, generálporučík a velitel XXXXII. sboru, (Krym 1942)
Michal Jan Lev z Rožmitálu, pán z Rožmitálu, (Čechy 1526-1527)
Enrico de Candia Pescatore, hrabě z Malty, admirál a direktor Republiky Janov (Byzanc 1214-1217)
Čeněk z Vartemberka, pán z Veselí a Vartemberka, rytíř Dračího řádu, nejvyšší purkrabí a královský maršálek, (Husitské války 1424-1426)
William Royal, admirál britského Královského námořnictva (Trafalgar 1805)
Louis Alexander Berthier, divizní generál a náčelník štábu Armée d´Italie, (Itálie 1796)

Uživatelský avatar
Royal
Plukovník
Plukovník
Příspěvky: 7148
Registrován: 10 říj 2007, 18:31
Bydliště: Jičín

Re: Nejlepší a nejhorší námořní velitel druhé světové války

Příspěvek od Royal » 08 srp 2008, 11:21

stepan-hawk píše:Vyčítám mu následující:
a) připadá mi, že u Pearl Harbouru měl po prvním útoku připravit dvě vlny. Jednu protizemní a tu poslat do dalšícho útoku a doufat že naláká americké letadlovky. A na ně připravit tu druhou vlnu a vyzbrojit jí protilodně.
Mám za to, že už v době těsně před útokem Japonci věděli, že americké letadlové lodě v Pearl Harboru ke své škodě a lítosti nezastihnou. Japonský svaz nemohl přece nekonečně dlouho u Havajských ostrovů čekat, jestli se náhodou některé lodě nevrátí na základnu ... Lexington spěchal někam k Wake a relativně nejblíž byla Halseyova Enterprise.
Wilhelm von Royal, generálporučík a velitel XXXXII. sboru, (Krym 1942)
Michal Jan Lev z Rožmitálu, pán z Rožmitálu, (Čechy 1526-1527)
Enrico de Candia Pescatore, hrabě z Malty, admirál a direktor Republiky Janov (Byzanc 1214-1217)
Čeněk z Vartemberka, pán z Veselí a Vartemberka, rytíř Dračího řádu, nejvyšší purkrabí a královský maršálek, (Husitské války 1424-1426)
William Royal, admirál britského Královského námořnictva (Trafalgar 1805)
Louis Alexander Berthier, divizní generál a náčelník štábu Armée d´Italie, (Itálie 1796)

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Re: Nejlepší a nejhorší námořní velitel druhé světové války

Příspěvek od Vals » 08 srp 2008, 12:00

No Nagumovo dilema jsem si nedávno ozkoušel v jedné hře sám (WITP) a výsledkem bylo, že zatímco moje letadla letěla další vlnu, tak protivník poslal Enterprise plnou parou k PH a překvapil moje letadlovky a půlka japonské flotily šla ke dnu...

Uživatelský avatar
stepan-hawk
Nadporučík
Nadporučík
Příspěvky: 1422
Registrován: 16 říj 2006, 19:04
Bydliště: královská část Prahy. :-)

Re: Nejlepší a nejhorší námořní velitel druhé světové války

Příspěvek od stepan-hawk » 10 srp 2008, 11:59

Royal píše:Mám za to, že už v době těsně před útokem Japonci věděli, že americké letadlové lodě v Pearl Harboru ke své škodě a lítosti nezastihnou. Japonský svaz nemohl přece nekonečně dlouho u Havajských ostrovů čekat, jestli se náhodou některé lodě nevrátí na základnu ... Lexington spěchal někam k Wake a relativně nejblíž byla Halseyova Enterprise.
Jo věděli japonská špionáž na Havaji byla takové kvality, že věděli kde kotví která loď a kde je kolik letadel.

Nříkal jsem nekonečně dlouho a neříkal jsem poslat k Pearl Harbouru všechno. Naopak jsem navrhoval poslat tam půlku. A už vidím jak by jedna americká letadlovka potopila tři japonské letadlové lodi. I u Midway kde jim přálo štěstí na maximu dokázaly americké letadlovky na jeden úder vyřadit jen 3 japonské letadlovky. Takže tady by došlo maximálně k poškození jedné letadlovky a následná vlna z pěti zbylých by z Enterprise byla minulost. A vzhledem k množství letadel asi i z jejího doprovodného svazu. Ty lodě a lidi by amíkům také chyběly. to by nebylo potopení v přístavu kde to přežije většina.
Visi, veneri, vodpali původní verze Ceasarova výroku než se ještě jednou zamyslel. ;-)

v čechách 1526 purkmistr olomoucký.

V Itálii 1494 sultán Sulejmán vládce náš, pán všeho muslimského světa. :-)

Uživatelský avatar
Royal
Plukovník
Plukovník
Příspěvky: 7148
Registrován: 10 říj 2007, 18:31
Bydliště: Jičín

Re: Nejlepší a nejhorší námořní velitel druhé světové války

Příspěvek od Royal » 10 srp 2008, 21:30

stepan-hawk píše:Nříkal jsem nekonečně dlouho a neříkal jsem poslat k Pearl Harbouru všechno. Naopak jsem navrhoval poslat tam půlku.
No příliš tomu nerozumím, jak to vlastně myslíš. Japonský svaz se brzy po útoku rozdělil. Část se vrátila na základny, aby se připravila k dalším akcím a menší druhá část (dvě LL) plula rovnou k podpoře japonské invaze k Wake.
Wilhelm von Royal, generálporučík a velitel XXXXII. sboru, (Krym 1942)
Michal Jan Lev z Rožmitálu, pán z Rožmitálu, (Čechy 1526-1527)
Enrico de Candia Pescatore, hrabě z Malty, admirál a direktor Republiky Janov (Byzanc 1214-1217)
Čeněk z Vartemberka, pán z Veselí a Vartemberka, rytíř Dračího řádu, nejvyšší purkrabí a královský maršálek, (Husitské války 1424-1426)
William Royal, admirál britského Královského námořnictva (Trafalgar 1805)
Louis Alexander Berthier, divizní generál a náčelník štábu Armée d´Italie, (Itálie 1796)

Uživatelský avatar
stepan-hawk
Nadporučík
Nadporučík
Příspěvky: 1422
Registrován: 16 říj 2006, 19:04
Bydliště: královská část Prahy. :-)

Re: Nejlepší a nejhorší námořní velitel druhé světové války

Příspěvek od stepan-hawk » 11 srp 2008, 16:24

Myslle jsme tím žádné dvy týdny na místě, ale ještě půlden a hodit ještě jeden útok. Ale to je jedno.
Visi, veneri, vodpali původní verze Ceasarova výroku než se ještě jednou zamyslel. ;-)

v čechách 1526 purkmistr olomoucký.

V Itálii 1494 sultán Sulejmán vládce náš, pán všeho muslimského světa. :-)

Arkande
Desátník
Desátník
Příspěvky: 39
Registrován: 27 srp 2008, 15:31

Re: Nejlepší a nejhorší námořní velitel druhé světové války

Příspěvek od Arkande » 27 srp 2008, 15:59

Ahoj tak já si myslím že nejlepší námořní velitele byli tito:1.Donitz(neumím přehlasované o)2.Nimithz a 3.Yamamoto....


1.Admirál Donitz dokázal téměř srazit Anglii na kolena.Přišel se zcela novou koncepcí boje jako bylo neomezené napadání a vlčí smečky které ze začátku byly téměř neporazitelné.Kdyby dostal všech 300 ponorek které chtěl mohli jsme dnes všichni mluvit německy.Přičemž vzali jste v úvahu že jedna ponorka tehdejší doby (typy VII a IX různé varianty)má posádku cca 50 mužů a váží do 1000tun???Nejmenší obchodní plavidla té doby vážily přes 2000 tun přičemž válečné lodě vážily mnohem,mnohem více např.(Bitevní loď His/Her Majesty Ship Royal Oak vážila 28 150 tun a zařvalo v ní ,poté co ji Prien torpédoval ve Scapa flow, 24 důstojníků a 800 členů posádky).Takže pokud ponorka dokázala zničit jen jedinou loď tak se její stavba vyplatila.Navíc stavba ponorek byla poměrně rychlá a levná v porovnání se stavbou bitevních lodí navíc si mohla dovolit zaútočit na cokoliv většího než lehký křižník(Ty byly velmi dobře vybaveny na stíhaní ponorek)...

2.Admirál Nimithz je mi prostě sympatický.Velel z ponorek a chápal k čemu je ponorkový boj a jak ho využít.Teoreticky by se dalo říci že dotáhl Donitzovu ponorkovou válku k dokonalosti.

3.Yamamoto...To je strašně těžké někoho soudit potom co prohrál bitvu.Taky dneska můžeme říci že Napelon neměl spoléhat na jízdu....Byl to vizionář jen nechtěl riskovat a byl opatrný.Ale já osobně si myslím že za všechny japonské neúspěchy mohla jejich rozvědka protože ta byla absolutně neschopná.Ani jedinkrát se nestrefili a každý kdo se řídil jejich zprávami dopadl bledě...Jedna taková perlička:Věděli jste že první rok války nastavovali Japonci hlubiné nálože pouze do 50m hloubky?Hádejte kdo jim řekl že se Americké ponorky nemohou potopi hlouběji:-D Potom se jakýsi senátor v televizi/tisku posmíval Japoncům jak jsou blbí že americké ponorky se mohou potápět mnohem hlouběji.Rozvědka byla sice neshopná ale pečlivě monitorovala americký tisk takže začali nastavovat minová pole a protiponorkové sítě až do hloubky 400m.

Nejhorší velitel:RAdm.John Wilkes

Po debaklu na Filipínách a slavném útěku generála MacArthura bylo jasné, že posádka na Bataanu a Corregidoru se dlouho neudrží. Bylo nutno evakuovat odborníky, kteří neměli padnout do zajetí, a to v daný okamžik mohly dokázat jedině ponorky. Jednou takovou byla i Permit poručíka Chapplea. Vyplula z Austrálie, na ostrůvku Panay nalodila posádku ztroskotaného torpédového člunu a pokračovala do Corregidoru, kde nalodila dalších 111 lidí. Zpátky se vracela úplně přecpána. Ještě ve filipínských vodách však dostal Chapple rozkaz, aby se hned nevracel a měl hlídkovat kolem ostrova Marinduque. Tam Permit zaútočila na tři torpédoborce, její útok však úspěšný nebyl. Zato torpédoborce se naštvaly a téměř celý další den sypaly na Permit hlubinné bomby. To by v podstatě až tak nevadilo – bylo to ještě před tím kongresmanovým proslovem – horší bylo, že posádka i pasažéři se v přeplněné ponorce málem udusili. Naštěstí nakonec torpédoborce odpluly, ale opravdu nechybělo mnoho a ponorka i cenný lidský náklad by byly ztraceny. Pak ještě Chapple neúspěšně zaútočil na nákladní loď a teprve poté se vrátil do Austrálie. Tam podal hlášení svému veliteli kapitánu Wilkesovi a – dostal krutě vynadáno, že vystavoval ponorku s cenným nákladem zbytečnému nebezpečí! Že chudák Chapple nedělal nic jiného, než že plnil rozkaz Wilkesova štábu, to Wilkese vůbec nezajímalo… Pro zajímavost dodám, že jedním z Chappleových pasažérů byl Thomas Mackie, který již o pár dní později rozluštil japonské plány na invazi do Port Moresby. Výsledkem Mackieho práce byla bitva v Korálovém moři, prozrazení japonských plánů na obsazení Nové Guineje a následná úspěšná MacArthurova obrana. Dá se tedy bez nadsázky říci, že pro další průběh války měla Chappleova mise přímo rozhodující význam, ovšem nikdo se nenamáhal, aby mu byť i jen poděkoval.
Že to kapitán Wilkes neměl v hlavě příliš v pořádku, o tom svědčí další případ poručíka Hamiltona Stonea. Ten se také vracel z Filipín s cenným lidským materiálem, cestou také narazil na japonské torpédoborce, ale na rozdíl od Chapplea na ně nezaútočil, vyhnul se jim a bezpečně doplul do Austrálie. A přestože Stone jednal úplně opačně než Chapple, dostal od Wilkese vynadáno úplně stejně.
Naštěstí pro velitele ponorek byl Wilkes záhy vystřídán kapitánem Lockwoodem. Jako bývalý velitel ponorkové flotily Wilkes očekával povýšení a nějakou admirálskou práci, leč jeho tužby zůstaly nenaplněny. Žádné povýšení se prozatím nekonalo, dostal „jen“ velení na křižníku Birmingham, což byla v jeho případě de facto degradace.

generalisimus
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1774
Registrován: 30 črc 2006, 13:10
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejlepší a nejhorší námořní velitel druhé světové války

Příspěvek od generalisimus » 28 srp 2008, 12:55

Kdo to je ten Nimithz?Není to nějaký příbuzný Nimitze?
Arzael Uthor,Vrchní kapitán Šerých plášťů království terenijského

Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“