PGM - aneb zkratky bomb, a jejich navedení

Stíhačky, rakety, vzducholodě a letectvo všech věků.

Moderátoři: Dekl, Vals, Royal

Odpovědět

Pomohlo?

Jasan
3
60%
Jsem z toho blbší než předtím
2
40%
Ehm, o čem tohle je?
0
Žádná hlasování
 
Celkem hlasů: 5

Uživatelský avatar
Dekl
Forum technician
Forum technician
Příspěvky: 3906
Registrován: 30 lis 2006, 15:19
Kontaktovat uživatele:

PGM - aneb zkratky bomb, a jejich navedení

Příspěvek od Dekl » 07 kvě 2007, 22:43

Chmm, všiml jsem si, že někteří (Vals) považují zkratky jako JDAM za něco nadpozemského ( :) ) takže jsem se rozhodl mu je vysvětlit.

PGM je zkratka pro Precision Guided Munition.
Tzn. všechno, co nepadá k zemi jako šutr ale může to zatáčet je PGM.


PGM se pak dále dělí podle způsobu navedení:

GBU
Zkratka pro Guided Bomb Unit.
Je to prakticky totéž, co PGM - ale označují se tím jen bomby, zatímco PGM je jakákoli řízená munice vč. raket či dělostřelectva.

GBUčka vznikly ve Vietnamu, kde se amíci furt nemohli trefit do jednoho otravného mostu, přes který lozili partyzáni. Když přišli asi o 10 Phantomů při pokusech to trefit normálně (což se jim stejně nepovedlo), vymysleli xtra vychytávku: namontovali na bombu černobílou kameru a křidýlka. Jinému Phantomovi namontovali do kokpitu WSO/GIB (Weapons Systems Officer/Guy In Back, prostě kopilot v dvoumístné stíhačce) telku, a hleďmě: Phantom č. 1 odhodil zvýšky bombičku, WSO v kabině Phantomu č. 2 si hrál s Joystickem a přes telku na bombě ji naváděl a... trefil most na první pokus. Konečně.
(pozn.: vietnamci to za 3 dny opravili bambusem nebo čím)

Jelikož byl ale trochu opruz dělat to takhle (operátor nemohl zamšřovat cíl ale hejbal s celou bombou což bylo nepřesné) a navíc byly ty kamerky nechutně drahé, vymysleli vychytávku:

LGB - Laser Guided Bomb (neplést s Laser Gulded)je (logicky), což je laserem naváděná bomba.
Zdroj (letoun-nosič, letoun-ozařovač nebo FAC*) ozáří cíl (většinou infračerveným) laserem, který vysílá kódovaný signál. (ukazovátkem LGM na vaši školu nenavedete, smůla.)
Vychytávka je v tom, že míří na 1 bod - na cíl - a nemusí řídit bombu. ta se řídí sama.

Citlivé čidlo na špici bomby vidí odraz/bod na cílovém objektu, a upraví nastavení řídících křidélek (která jsou rozevírací) a puma (=bomba) změní svůj směr tak, aby spadla na tenhle bod, kam dopadá ten paprsek. Je to velmi přesné - až 2 metry CEP** - ale má to nevýhodu:
založeno je to na odrazu světla. To znamená, že když bude pršet, bude mlha nebo budou somálci pálit pneumatiky před cílem, puma uvidí kulový a spadne někam úplně do háje.
Čímž udělát super radost zbrojovkám, jelikož LGB stojí řádově 20 000 $.




Ještě dávno před tím, než si ve Vietnamu začali hrát s televizí a mosty musely obě strany studené války koumat, jak na cíl navést balistické střely (ICBM, Inter Contimental Ballistic Missile).

Když se totiž nenaváděly, byly tak nechutně nepřesné, že minuly cíl klidně o 5-20km - což bylo trochu k ničemu.
I koumáci koumali až vykoumali - inerciální navedení.
Inerciální navedení spočívá v tom, že máte gyroskop. (to je taková věc co se točí tak rychle, že má furt stejnou polohu vůči zemi).
Na tomhle gyroskopu máte plošinku a na ní další. A na té poslední plošince máte akcelerometr (to je měřička zrychlení).
Akcelerometr zaznamená zrychlení, a je spojenej s hodinkama. Ví tedy, jakou rychlostí letěl jak dlouho, a jakým směrem. A protože tohle ví, ví taky kam musí letět, aby se trefil.

Má to samozřejmě háček.
Ty gyroskopy jsou tam proto, aby na akcelerometr nemůsobily nepatřičné otřesy. Jenže jak střela či raketa letí, gyroskopy se dekalibrujou, plošinky se začnou kývat a přesnost se snižuje.

Nicméně, přesnost je dost dobrá na to, aby se dalo někam trefit menší atomovou hlavicí, a dnes (od 80. let) už dokonce tak velká, že se používá v navigaci stíhaček a střel s plochou drahou letu (což se jmenuje ALCM - Air Launched Cruise Missile).
Nevýhoda je zase v tom, že aby bylo dosaženo přesnosti, musí se gyroskopy roztáčet (např. na F-117A to trvalo asi 15 minut) a že to potřebuje dost energie (aby bylo čím točit gyroskopy) a že musí být dokonale známý bod odpalu - do inerciální navigace stíhaček se to naťukává z nápisu na vnitřních vratech každého hangáru, letoun-nosič to pak (už trochu dekalibrované) předá raketě a ta pak dál letí a delakibruje se.

Super výhoda je pak v tom, že je to dokonale pasivní, a že se to nedá rušit ani zblbnout.
Takže vás nikdo nenajde, a taky nezblbne až někam poletíte s F-117 - a to ani Tamara.


Jelikož jsou ale gyroskopky poněkud drahé (za přesnost se platí), vymakali inženýři jinou vychytávku:

navedení GPS. V tom případě se bomba bude jmenovat JDAM - což je zkratka pro Joint Direct Attack Munition - tedy bomba pro všechny a na všechno.
Vymyslel to Boeing (a taky si na tom narejžoval), jenže pak na něj rupla korupce a tak musel nechat půlku produkce vyrábět konkurenci.
JDAM jsou tedy navedeny GPS, a dosahují přesnosti jen o něco málo menší, než LGB.
nevýhody jsou 2:

-Když není signál z min. 4 satelitů (zaleze za obzor, někdo ho sundá), přesnost se katastrofálně snižuje. CEP až 30-50 metrů. Pokud máte signál jen ze 2 satelitů, tak by byla přesnější obyč. bomba.

-když k cíli přijede somrák z ruska a zapne Glonass rušičku, spadne to do zelí Čínskému velvyslanci a ten se na****e.

Aby se zabránilo tomuhle (a aby si Boeing vynahradil část ušlých zisků a Lockheed si narejžoval), vymysleli super combo: do JDAM se kromě GPS narve i laser příjímač - tedy je z toho GPS+LGB. Čímž se to pojistí, a co hlavní, bomba stojí tak 2 víc.
Plus, letoun-nosič odhodí JDAM nad mrakem a zdrhne, bomba padá přiblině tam, kam má a pozemní FAC ji pak navede na cíl - který se může i pohybovat.


Dalším skvělým způsobem navedení je scanování terénu. Zkratka je TERCOM - TERrain COMparation - a celý tríček zpočívá v tom, že se satelity nasnímkuje cesta, kterou má ALCM letět, a ta si pak porovnává fotky terénu s tím, co vidí pod sebou.
Je to fantasticky drahé, ale není proti tomu obrany - tedy pokud si nevypustíte přehradu nebo nevymažete kopce.

Je to ale jen pro navigaci po cestě k cíli - takže pokud nemáte jadernou hlavici, nakonec stejně musíte střele říct, kam má přesně zapadnout - takže se na ALCM dává jak tohle, tak inerciální navigace a dnes i GPS. Takže už chápete, proč stojí takový Tomahawk krásných 1 300 000 $.

Mavericky & co.
V 60. letech se hledal způsob, jak navádět protitankové rakety. I zavedl se "ShadowTrack" (můj název - oficiální snad neexistuje) - což bylo vylepšení starého dobrého PGM: na tankové hordy varšavské smlouvy by se A-10A střílelo PGM dost špatně - takže se vzala kamera z PGM, trochu se ostrouhala (aby byla levnější) a princip se přepracoval tak, že operátor na televizi vybral cíl, raketa (resp. její kamera) se zaměříla na kontrastní tmavý stín, který ten objekt (tank) vrhal a sledovala ho. Pilot se mohl hned odpoutat - a tedy viola: Fire&Forget raketa je na světě.

Problém bylv tom, že tohle fungovalo hezky v poušti - černý stín proti bílému písku. Na evropské bažiny a trávu to fungovalo o dost hůře.

I zapřemýšlelo se - až se vymyslelo IČ navedení:

Raketa se kouká po chladném terénu až uvídí světlý (=horký) flek - ruský tank. Zamíří se na něj, pilot ji odpálí a tank je v háji.
Jediná nevýhoda je, že do pouště, která je stejně horká jako ten tank se to moc nehodí.
Výhoda pak je, že jak to odpálíte, nemusíte se o to starat a můžete klidně letět domů.


A co je co?: tmavě natřené (zelená, černá) mavericky jsou naváděny IČ, bíle natřené pak pomocí "ShadowTrack"


Vylepšením téhle myšlenky je navádět střelu ne IČ obrazem cíle, ale radarem.
Přišli s tím britové u střely Brimstone (což je americký hellfire s malým radárkem), pričemž britové se poflakovali okolo a nic nedělali, tak to američani udělali za ně a stvořili AGM-114L - neboli Longbow hellfire.

Výhoda je v tom, že to můžete používat kdekoli a navíc to můžete odpalovat klidně zpoza kopce - střela si díky radaru o malé vlnové délce sama yvhodnotí, o jaký druh cíle se jedná a navede se třeba na PVO systém, nevýhoda pak v tom, že se to dá rušit a že je to mnohem dražší.


Mňo, to je snad všechno, na co jsem si vzpoměl. Kdyžtak to doplním.

____________________________________________________________
Pozn. pod čarou:
*FAC - Forward Air Controler - předsunutý návodčí. Týpek s rádiem co říká letadlům kam to hodit.

**CEP - Circular Error Probability - neboli kruhová odchylka. Bomba spadne na jakoukoli stranu od cíle-bodu a to o maximálně tkový počet metrů, jaký udává číslo.
Naposledy upravil(a) Dekl dne 10 pro 2007, 20:30, celkem upraveno 2 x.
Pokud zakážeme děti, nikdy z nich nebudou moci vyrůst pachatelé trestných činů a tím si konečně zajistíme dokonalou bezpečnost v horizontu roku 2100. Už žádní nevychovaní spratci, šílení střelci, piráti silnic, zkorumpovaní politici ani tuneláři! Lobbujte za zákaz dětí u svého poslance.

Uživatelský avatar
Gulde
Podplukovník
Podplukovník
Příspěvky: 4376
Registrován: 21 kvě 2006, 11:59
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Gulde » 07 kvě 2007, 22:54

Já nevim, ale přijde mi, že GPS neni nějak extra spolehlivá věc, a asi by mě nenapadlo podle toho navádět rakety.
Jediná věc je nezbytná pro triumf zla, aby dobří lidé nic nedělali. Edmund Burke

Uživatelský avatar
Dekl
Forum technician
Forum technician
Příspěvky: 3906
Registrován: 30 lis 2006, 15:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dekl » 07 kvě 2007, 23:11

Gulde píše:Já nevim, ale přijde mi, že GPS neni nějak extra spolehlivá věc, a asi by mě nenapadlo podle toho navádět rakety.

pokud nejsi v zástavbě a máš signál z dost satelitů, tak je dost přesná. Do těch civilních se dává naschvál ta odchylka, aby s tím nikdo právě nemohl nic navádět.

Jinak když nemáš signál, stane se ti asi tohle:
Táta kdysi dělal pro nějakou společnost, co nabízeal GPS sledování věcí. Dělali prezentaci pro nějakou autobusáckou společnost snad v Ostravě nebo kde...
každopádně to namontovali na bus, a na obrazovku v centrále se promítalo, kam ten bus jede.
No všechno dobrý, ale najednou ten autobus prostě odbočil do přehrady. tak žejo, všichni šíleli co to ten řidič dělá, že snad ještě odbočí... neodbočil. Vjel do přehrady. Tak panika, volali záchranku a tak... no a najednou co nevidí, autobus vyjíždí z přehrady a jede dál.
No zkrátka, paneláky zastínily signál družic, a tak se to znepřesnilo, že si to myslelo že je autobus úplně jinde než ve skutečnosti je.
Lol co? [btw těm od té firmy s GPS chtěli tehdy dát po hubě; táta tam naštěstí byl jen jako pozorovatel nebo tak něco]
Pokud zakážeme děti, nikdy z nich nebudou moci vyrůst pachatelé trestných činů a tím si konečně zajistíme dokonalou bezpečnost v horizontu roku 2100. Už žádní nevychovaní spratci, šílení střelci, piráti silnic, zkorumpovaní politici ani tuneláři! Lobbujte za zákaz dětí u svého poslance.

Uživatelský avatar
Gulde
Podplukovník
Podplukovník
Příspěvky: 4376
Registrován: 21 kvě 2006, 11:59
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Gulde » 08 kvě 2007, 22:22

Heh, pěknej příběh :) .
Ale stejně bych tomu nevěřil, přeci jenom existuje plno věcí, co jednoduše dokážou GPS navigaci zblbnout(viz. třeba ta nedávno odhalená studie, že GPS navigaci narušují třeba i normální počítačové procesory o určitých frekvencích).
Jediná věc je nezbytná pro triumf zla, aby dobří lidé nic nedělali. Edmund Burke

Odpovědět

Zpět na „Letectvo“