Ki-61

Stíhačky, rakety, vzducholodě a letectvo všech věků.

Moderátoři: Dekl, Vals, Royal

Odpovědět
Uživatelský avatar
GJC
Praporčík
Praporčík
Příspěvky: 462
Registrován: 05 říj 2006, 19:14
Kontaktovat uživatele:

Ki-61

Příspěvek od GJC » 26 lis 2006, 21:17

Ki-61

Obrázek
Název :Ki-61 Hien (Tony)
Výrobce:Kawasaki Kokuki Kogyo K.K.
Charakteristika:Armádní jednomístný jednomotorový stíhací letoun
Verze :Ki-61-Ib,Ki-61-I-KAIc,Ki-61-IIa
Pohon Arm. :Typ 2 - Kawasaki Ha-40 Arm. Typ 2 - Kawasaki Ha-40 Kawasaki Ha-140
Výkon:876 kW/ 1175 HP ,876 kW/ 1175 HP,1120 kw/ 1500 HP
Rozpětí:,12 m,12 m,12 m
Délka :8,75 m,?,9,16 m
Výška:3,7 m,3,7 m,3,7 m
Plocha křídel:20 m²,20 m²,20 m²
Hmotnost (práz./max.):2210/3250 kg ,2630/3470 kg,2840/3825 kg
Max. rychlost/ve výšce:592km/h / 15945ft,589km/h / 13980ft,610km/h / 19685ft
Dostup (m / ft):11500 / 37730 ,10000 / 32810,11000 / 36090
Dolet (km/mil):1100/684 ,1800/1120,1800/1120
Stoupavost do výšky 5000m (16405ft):5 min 31s,7 min,6 min
Výzbroj:2x 12,7mm kulomet Typ 1 v trupu a 2x 12,7 mm kulomet Typ 1 v křídlech; nebo v křídlech 2x 20 mm kanon Mauser Mg 151 //
2x 12,7mm kulomet Typ 1 v křídlech a 2x 20 mm kanon Ho-5 v trupu
2x 12,7mm kulomet Typ 1 v křídlech a 2x 20 mm kanon Ho-5 v trupu

Počet vyrobených kusů:1380 (1a i 1b),1274 (KAIc i KAId),374 (z toho 275 bez motorů)

V roce 1937 zakoupila japonská firma Kawasaki licenci na výrobu německého motoru DB 601.Původní konstrukci upravovali,až se v roce 1940 objevila jako pohonná jednotka Ha-40.Souběžně s vývojem motoru začala firma pracovat i na letounech.Počítalo se ze zástavbou motoru do draků typů Ki-60 a Ki-61.První Ki-60 vzlétl v březnu 1941,v prosinci došla na Ki-61 Hien(vlaštovka).Letoun intenzivně zkoušený v první polovině roku 1942 výkony jednoznačně předčil ukořistěný Curtiss P-40,tak ponorkou do Japonska dobravený Bf 109E.Do většiny Ki-61 byly instalovány německé kanony MG 151,do země vycházejícího slunce rovněž dopravované ponorkou.Zástavbou MG 151 neovlivnilo ani to,že v budoucnu hrozil nedostatek elektricky odpalovaných nábojů.
V továrně v Gifu bylo postaveno 2654 strojů Ki-61 a Ki-61-Ia,první z nich zasáhly do bojů v dubnu 1943 na Novou Guinejí.Od Spojenců dostaly kodové jméno Tony.
,,Vlaštovka'' se stala jediným japonským stíhacím letadlem poháněnými vodou chlazeným chlazeným řadovým motorem.Bojů se účastnily až do konce války.
V srpnu 1943 vzlétl první stroj Ki-61-II s novým motorem Ha-140 o výkonu 1450 k,větším křídlem a novou kabinou,nicméně už Ki-61-IIa mělo opět původní křídlo.Celkem bylo postaveno 374 kusů verze II.
Když v lednu 1945 americké B-29 úspěšně bombardovaly výrobnu motorů Ha-40 a Ha-140 ve městě Akaši,zůstalo 275 draků Ki-61-II bez motorů.
Do jednoho byl zkušebně instalován hvězdicový motor Ha-112.Přestože šlo o nouzovou přestavbu,výsledkem byl překvapivě dobrý letoun Ki-100,pozdější obávaný protivník B-29
Bojové zkušenosti ukázaly, že Hien je stále poněkud slabě vyzbrojen, obzvláště pokud měl útočit na silně chráněné spojenecké bombardéry. Kvůli nedostupnosti kanonu vlastní výroby, byly plány nahradit křídelní kulomety letounů Ki-61-Ia a Ib 20mm kanony Mauser MG 151, dovezenými z Německa. Kvůli omezenému prostoru v křídle, musely být kanony montovány na straně křídel s malým podkřídelním krytem konce hlavně. Poněvadž zpětné rázy kanonu byly silnější než u kulometu, bylo nutné posílit křídlo. V době, kdy se začínala válka obracet proti Japonsku, se staly tyto kulomety nedostatkovými, přezbrojeno bylo jen 388 letounů Ki-61-Ia a Ib.

Operace v Nové Guinei, Novém Irsku a Nové Británii ukázaly, že udržovat letouny Hien v polních podmínkách je obtížné. Jako pokus o zjednodušení údržby byla do produkce zavedena verze Ki-61-I-KAIc. Aby byla zjednodušena údržba byl nepatrně prodloužen trup letounu navíc s oddělitelnou zadní částí. Křídla byla posílena, což umožnilo zvýšit rychlost při střemhlavém letu. Byly přidány závěsníky pod křídlem. Zatahovatelné zadní kolečko bylo nahrazeno pevným. S vědomím, že dodávka německých kanonů MG 151 nebyla v té době možná, začal v Japonsku vývoj srovnatelné zbraně vlastní konstrukce - kanonu Ho-5. Ki-61-I-KAIc (Model Ic) byl vyzbrojen dvojicí kanonů Ho-5 vlastní produkce vestavěných v trupu a dvojicí kulometů ráže 12,7 mm umístěných v křídlech. První stroj Ki-61-I-KAIc byl postaven lednu 1944. Dokud nebyly kanony Ho-5 dostupné v dostatečném počtu, byly letouny Ki-61-I-KAIc vyráběny současně s předchozí verzí Ki-61-Ib. Ki-61-I-KAIc nahradil definitivně předchozí model ve výrobě v srpnu 1944. Celkem bylo vyrobeno 1274 letounů Ki-61-I-KAIc, což znamená skoro polovinu všech vyrobených Hienů.

Verze Ki-61-I-KAId byla určená jako stíhací letoun pro ničení bombardérů. Vyzbrojen byl dvojicí kanonů o ráži 30 mm umístěných v křídlech a dvojicí 12,7 mm kulometů v trupu. Bylo vyrobeno jen několik strojů této varianty.

Krátce po počátku výroby motoru Ha-40 započala v korporaci Kawasaki práce na výkonější verzi tohoto motoru, označené jako Ha-140. U tohoto motoru byl důraz na výkon ve velkých výškách a práce také začaly na verzi Tonyho pro tento motor. Tato verze byla označena Ki-61-II-KAI. Obsahoval původní křídlo osazené na přepracovaný trup s prodlouženou přední částí a zesílenou kostrou. Kryt kokpitu byl přepracován, aby poskytoval lepší výhled. Přepracováno bylo také svislé ocasní plochy, nyní měly větší plochu. I když měl motor Ha-140 velké množství mechanických poruch (závady klikové hřídele naprosto běžně), byl tento typ přijat pro seriovou výrobu jako Ki-61-II Army Type 3 Fighter Model 2.

Existovaly 2 verze letounů Model 2 - Ki-61-IIa Model 2A vyzbrojený dvojicí kulometů 12,7 mm v křídlech a dvojicí 20 mm kanonů Ho-5 v trupu a Ki-61-IIb Model 2B vyzbrojený čtveřicí 20 mm kanonů Ho-5. V operačních jednotkách Model 2 nikdy zcela nenahradil předchozí Model 1, poněvač motor Ha-140 dále trpěl spoustou technických problémů i po začátku sériové výroby. Tento motor měl časté závady na ložiskách, přeplňování motoru a olejových a chladících systémech. Navíc nedostatek zkušených pracovníků ve výrobě zapříčinil nízkou výstupní kvalitu motorů, jen vzácně se objevil motor Ha-140, který by měl 100% výkon. Nicméně, pokud byl motor Ha-140 v pořádku, poskytoval startovní výkon 1500 HP a výkon ve výšce 18 700 stop 1250 HP a umožňoval letounu Hien být efektivním stíhacím letounem a jedinou armádní stíhačkou schopnou udržovat bojové formace v operační výšce bombardérů B-29. Ze všech postavených Ki-61-IIa a IIb byla zhruba 1/3 zničena na zemi během náletů a zbytek během letu.
Obrázek
Obrázek

Tanaka
Svobodník
Svobodník
Příspěvky: 13
Registrován: 07 kvě 2007, 19:45
Bydliště: Centrum Respubliky

Příspěvek od Tanaka » 09 kvě 2007, 15:01

Dobrý článek o superletadle. Japaneserules. :-)

Maximálně k označení článku za suprový chybí jenom posat aspoň pár případů bojového nasazení.
super leader mi byl pro moje pojmenování zde vzorem

Uživatelský avatar
Duce
Svobodník
Svobodník
Příspěvky: 15
Registrován: 04 kvě 2007, 19:46
Bydliště: Skalité-Slowakei

Příspěvek od Duce » 14 kvě 2007, 09:59

Banzaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!! ....
"Včelu možete mačkať v ruke, dokial sa neudusí, ale neudusí sa bez toho aby Vás bodla." - Jean Paulhan

Uživatelský avatar
Duce
Svobodník
Svobodník
Příspěvky: 15
Registrován: 04 kvě 2007, 19:46
Bydliště: Skalité-Slowakei

Příspěvek od Duce » 14 kvě 2007, 10:00

Banzaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!! ....
"Včelu možete mačkať v ruke, dokial sa neudusí, ale neudusí sa bez toho aby Vás bodla." - Jean Paulhan

Uživatelský avatar
stepan-hawk
Nadporučík
Nadporučík
Příspěvky: 1422
Registrován: 16 říj 2006, 19:04
Bydliště: královská část Prahy. :-)

Příspěvek od stepan-hawk » 14 kvě 2007, 17:33

Duce píše:Banzaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!! ....
Dvě Banzai za cenu jednoho.

článek ale opravu príma. A letadlo myslím také.
Visi, veneri, vodpali původní verze Ceasarova výroku než se ještě jednou zamyslel. ;-)

v čechách 1526 purkmistr olomoucký.

V Itálii 1494 sultán Sulejmán vládce náš, pán všeho muslimského světa. :-)

generalisimus
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1774
Registrován: 30 črc 2006, 13:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od generalisimus » 14 kvě 2007, 20:36

Hlavní výhodou Japonského letectva byli lidské kádry.
Například v předválečném československu trval pilotní výcvik 2 roky zatímco v Japonsku 3 roky,navíc piloti kteří létali z letadlových lodí museli pokračovat ve výcviku další 1-3 roky.
Toto spolu z vysokými nároky na piloty a brutálním pěchotním výcvikem který tomu pilotnímu předcházel zavinilo to že množství pilotů při výcviků odpadlo(rovněž byla vysokáý úmrtnost při cvičeních).

V důsledku toho byli Japonští letci o několik stupňů lepší než jejich Anglické či Americké protějšky to se ovšem v průběhu války projevilo poněkud záporně kdy díky velkým nárokům a snaze udržovat dlouhý výcvik nedokázali Japonci nahrazovat stráty tak jako Spojenci.

To vedlo až k snižování leteckého výcviku na 3 měsíce na konci války.



To jenom tak na okraj k japonskému císařskému letectvu.

Pro ty kdo by chtěli víc informací tak můžu doporučit životopis kapitána Fučidy(vedoucí pilot při útoku na Pearl Harbor) Boží samuraj nebo Poslední kamikadze od Ivankina(beletrie ale poměrně kvalitní).
Jinak u nás vyšlo poměrně dost vzpomínek japonských pilotů(hlavně kamikadze).
Arzael Uthor,Vrchní kapitán Šerých plášťů království terenijského

Uživatelský avatar
William (Wildcat) Blake
Praporčík
Praporčík
Příspěvky: 505
Registrován: 11 dub 2006, 15:10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od William (Wildcat) Blake » 14 kvě 2007, 20:50

generalisimus píše: Jinak u nás vyšlo poměrně dost vzpomínek japonských pilotů(hlavně kamikadze).
jen chci podotknout, že opravdový pilot kamikaze žádný vzpomínky napsat nemůže :twisted:
Obrázek

mattnesh
Desátník
Desátník
Příspěvky: 36
Registrován: 06 dub 2007, 19:51
Bydliště: Slovakia
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mattnesh » 14 kvě 2007, 21:18

William (Wildcat) Blake píše:jen chci podotknout, že opravdový pilot kamikaze žádný vzpomínky napsat nemůže :twisted:
čo ty vieš ... možno niektorí písali tak rýchlo, že predsa len stihli napísať a uložiť nakoniec do železnej truhličky
.. a čím som starší, tým mám viac rokov

Uživatelský avatar
stepan-hawk
Nadporučík
Nadporučík
Příspěvky: 1422
Registrován: 16 říj 2006, 19:04
Bydliště: královská část Prahy. :-)

Příspěvek od stepan-hawk » 14 kvě 2007, 21:22

William (Wildcat) Blake píše:jen chci podotknout, že opravdový pilot kamikaze žádný vzpomínky napsat nemůže :twisted:
četl jsem vzpomínky pilota kaitenu.

A dobré na to jsou vzpomínky Saburo Sakaie.
Visi, veneri, vodpali původní verze Ceasarova výroku než se ještě jednou zamyslel. ;-)

v čechách 1526 purkmistr olomoucký.

V Itálii 1494 sultán Sulejmán vládce náš, pán všeho muslimského světa. :-)

Uživatelský avatar
Lukyn2
Štábní praporčík
Štábní praporčík
Příspěvky: 781
Registrován: 24 led 2006, 20:32
Bydliště: Brno, NEJlepsi mesto
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lukyn2 » 14 kvě 2007, 21:51

stepan-hawk píše:četl jsem vzpomínky pilota kaitenu.

A dobré na to jsou vzpomínky Saburo Sakaie.
sabura sakaie sem cetl kdysi davno, mam pocit ze on uz se na radu nedostal ze?
Student toho, co Vals

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8926
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Příspěvek od Vals » 15 kvě 2007, 15:22

Lukyn2 píše:sabura sakaie sem cetl kdysi davno, mam pocit ze on uz se na radu nedostal ze?

dostal, ale neudělal to... jeho letku zmasakrovali a tak se rozhodl to zatáhnout :)

Uživatelský avatar
Lukyn2
Štábní praporčík
Štábní praporčík
Příspěvky: 781
Registrován: 24 led 2006, 20:32
Bydliště: Brno, NEJlepsi mesto
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lukyn2 » 15 kvě 2007, 15:33

Vals píše:dostal, ale neudělal to... jeho letku zmasakrovali a tak se rozhodl to zatáhnout :)
aha, tak se mi to trosku popletlo no... :oops: :oops: :oops:
Student toho, co Vals

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8926
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Příspěvek od Vals » 15 kvě 2007, 15:38

Lukyn2 píše:aha, tak se mi to trosku popletlo no... :oops: :oops: :oops:

dej si výchovný pohlavek ať si to pamatuješ 8)

Uživatelský avatar
Lukyn2
Štábní praporčík
Štábní praporčík
Příspěvky: 781
Registrován: 24 led 2006, 20:32
Bydliště: Brno, NEJlepsi mesto
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lukyn2 » 15 kvě 2007, 15:45

ano sire
Student toho, co Vals

Uživatelský avatar
Ileanos
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1550
Registrován: 30 led 2006, 19:40

Příspěvek od Ileanos » 15 kvě 2007, 16:47

Lukyn2 píše:ano sire
Já bych ho spíš oslovoval sýre.... :wink:

Uživatelský avatar
stepan-hawk
Nadporučík
Nadporučík
Příspěvky: 1422
Registrován: 16 říj 2006, 19:04
Bydliště: královská část Prahy. :-)

Příspěvek od stepan-hawk » 16 kvě 2007, 04:05

Vals píše:dostal, ale neudělal to... jeho letku zmasakrovali a tak se rozhodl to zatáhnout :)
On patřil k těm pilotům tak elitním, že byli používáni pro doprovod nikoli pro kamikaze. Myslel jsem tím, že Sakai popisuje lety kamikaze ve své knížce. Né že by byl jedním z nich.
Visi, veneri, vodpali původní verze Ceasarova výroku než se ještě jednou zamyslel. ;-)

v čechách 1526 purkmistr olomoucký.

V Itálii 1494 sultán Sulejmán vládce náš, pán všeho muslimského světa. :-)

Odpovědět

Zpět na „Letectvo“