Aermacchi C.200

Stíhačky, rakety, vzducholodě a letectvo všech věků.

Moderátoři: Dekl, Vals, Royal

Odpovědět
Uživatelský avatar
GJC
Praporčík
Praporčík
Příspěvky: 462
Registrován: 05 říj 2006, 19:14
Kontaktovat uživatele:

Aermacchi C.200

Příspěvek od GJC » 26 lis 2006, 21:16

Vznik stíhacího letounu firmy Aeronautica Macchi spadá do poloviny třicátých let,kdy na základě požadavků Regia Aeronautica začal vývoj moderního letounu celokovové konstrukce.Konstrukční práce vedené šéfkonstruktérem Mariem Castoldím,proslaveného závodními plovákovými letouny stavěnými pro Schneiderův pohár,vyústily ve stavbu prototypu zalétaného 24.prosince 1937.Stroj byl kromě celokovové konstrukce charakterizován zatahovacím podvozkem a zcela krytou kabinou pilota.Poháněl ho hvězdicový čtrnáctiválcový motor Fiat A.74 o výkonu 840 k a jeho výzbroj tvořila dvojice synchronizovaných kulometů Breda-Safat ráže 12,7 mm.
Letoun se v konkurenci stihaček Fiat G.50,Reggiane Re.2000 a Caproni Vizzola F/5 prosadil a byl přijat do sériové výroby.Kromě nedostatečného doletu a slabé výzbroje si piloti stěžovali na nebezpečnou tendenci letounu přecházet do vývrtky v určitých letových režimech,což bylo nakonec vyřešeno změnou profilu náběžné hrany křídla.Další stížnosti se týkali nekvelitního materiálu překrytu kabiny,který rychle stárnul a tím značně omezoval výhled z kabiny,jakož i nespolehlivého mechanismu jeho nouzového odhození.Piloti raději létali s odsunutým překrytem,či ho dokonce měli demontovaný.Firma Macchi zareagovala přepracovaným překrytem zavedeným u pozdějších sérií,který skládal ze sklopných bočních panelů,přičemž strop kabiny zůstal otevřený.Zajímavým technickým řešením,typickým pro Macchi,bylo kompenzování točivého momentu vrtule o dvacet centimetrů delší levou polovinou křídla.
Sériové letouny dodávané k prvolíniovým jednotkám se po odstranění dětských nemocí zapojily do bojových akcí.Již v létě 1940 stroje M.C. 200 doprovázely bombardéry nad Maltu a později připadly i stíhací ,,sweepy'' a bitevní útoky.V roce 1941 se letouny zapojily do bojů na Balkáně i v severní Africe a účastnily se také italského expedičního sboru na východní frontě M.C.200 operovaly v podmínkách,pro které vůbec nebyly stavěnyExtrémní mrazy způsobovaly zamzání startérů i motorů.hydraulických čerpadel ovládaní podvozku.Piloti mrzli vedli velmi dobře,když při vlastní ztrátě 15 strojů dokázali zničit 88 letadel protivníka.
Po stažení z východní fronty počátkem roku 1943 se zbylé M.C. 200 zapojily do útoků proti postupujícím spojeneckým jednotkám na jihu Itálie.Konce bojů a podepsání příměří se z přibližně 1200 vyrobených strojů dočkala necelá stovka.
I přes fakt,že M.C. 200 nepatří mezi nejvýkonější letouny Regia Aeronautica,vylepšilo si na něm své válečné skóre nejedno stíhací eso italského letectva.Mezi nejznámější určitě patřil Franco Luccini,který MC.200 čtyřikrát skóroval nad Maltou(celkem 22 ) či Leonardo Ferulli,který si nad stejným ostrovem připsal tři vítězství(celkem 21 ).Za zmínku stojí i ,,hvězda východního nebe'' Giuseppe Biron,skórující čtyřikrát na sovětské frontě (celkem 8 ),nebo Ettore Foschini se dvěma vítězstvími na stjném bojišti(celkem 8 ).Z dalších pilotů bych zmínil třeba Claudio Solara(celkem 11 vítězství) či GianLino Baschirotta(také 11 ),kteří se v M.C. 200 připsali po jednom sestřelu.
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
Duce
Svobodník
Svobodník
Příspěvky: 15
Registrován: 04 kvě 2007, 19:46
Bydliště: Skalité-Slowakei

Příspěvek od Duce » 06 kvě 2007, 19:33

Vidím ze máš vkus !! Zabudol si napísat že z nich bol odvodeny další uspešny stroj M.C. 202.

Uživatelský avatar
GJC
Praporčík
Praporčík
Příspěvky: 462
Registrován: 05 říj 2006, 19:14
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od GJC » 07 kvě 2007, 05:27

Duce píše:Vidím ze máš vkus !! Zabudol si napísat že z nich bol odvodeny další uspešny stroj M.C. 202.
njn to zapomel stává se

Uživatelský avatar
Dekl
Forum technician
Forum technician
Příspěvky: 1903
Registrován: 30 lis 2006, 15:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Dekl » 07 kvě 2007, 10:32

Piloti mrzli vedli velmi dobře,když při vlastní ztrátě 15 strojů dokázali zničit 88 letadel protivníka.
No taky aby ne, s tou maličkou přesilovkou na chudáky brity na Maltě.
Pokud zakážeme děti, nikdy z nich nebudou moci vyrůst pachatelé trestných činů a tím si konečně zajistíme dokonalou bezpečnost v horizontu roku 2100. Už žádní nevychovaní spratci, šílení střelci, piráti silnic, zkorumpovaní politici ani tuneláři! Lobbujte za zákaz dětí u svého poslance.

Uživatelský avatar
Princ Evžen Savojský
Osobní Strážce Obří Chobotnice
Osobní Strážce Obří Chobotnice
Příspěvky: 3438
Registrován: 10 dub 2006, 07:27
Bydliště: Hundred Acre Wood
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Princ Evžen Savojský » 07 kvě 2007, 18:40

cover72 píše: No taky aby ne, s tou maličkou přesilovkou na chudáky brity na Maltě.
Na Maltě měli Britové jen tři letadla, ne? Pokud si dobře vzpomínám, tak se později kolem nich vytvořila legenda, že se ta tři letadla jmenovala Hope, Charity a Faith :D Pokud to někoho zajímá, můžu vyhledat zdroj, stopro to mám v nějaké knížce doma.
Jan Havran z Trojvlčí, nejvyšší kapitán Šerých plášťů.
Obrázek

Uživatelský avatar
Thiler
Nadporučík
Nadporučík
Příspěvky: 1338
Registrován: 07 srp 2006, 17:22
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Thiler » 07 kvě 2007, 18:41

Princ Evžen Savojský píše:Na Maltě měli Britové jen tři letadla, ne? Pokud si dobře vzpomínám, tak se později kolem nich vytvořila legenda, že se ta tři letadla jmenovala Hope, Charity a Faith :D Pokud to někoho zajímá, můžu vyhledat zdroj, stopro to mám v nějaké knížce doma.
Zaujima ma to
I am Free

Uživatelský avatar
Princ Evžen Savojský
Osobní Strážce Obří Chobotnice
Osobní Strážce Obří Chobotnice
Příspěvky: 3438
Registrován: 10 dub 2006, 07:27
Bydliště: Hundred Acre Wood
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Princ Evžen Savojský » 07 kvě 2007, 18:49

Thiler píše:Zaujima ma to
OK, kouknu a vyhledám :D
Jan Havran z Trojvlčí, nejvyšší kapitán Šerých plášťů.
Obrázek

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8924
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Příspěvek od Vals » 07 kvě 2007, 19:00

ty tři gladiatory tam byly jen poměrně krátkou dobu... pak byly posíleny Huricany a Spity

Uživatelský avatar
korysh
Podpraporčík
Podpraporčík
Příspěvky: 413
Registrován: 30 srp 2006, 17:14
Bydliště: Brno

Příspěvek od korysh » 07 kvě 2007, 19:03

Princ Evžen Savojský píše:Na Maltě měli Britové jen tři letadla, ne? Pokud si dobře vzpomínám, tak se později kolem nich vytvořila legenda, že se ta tři letadla jmenovala Hope, Charity a Faith :D Pokud to někoho zajímá, můžu vyhledat zdroj, stopro to mám v nějaké knížce doma.
To nebyla legenda, oni se tak skutečně jmenovaly. Jenom mám pocit, že je tak pojmenovali až potom :D
Stejně umřem....

Work smart, not hard.

Uživatelský avatar
stepan-hawk
Nadporučík
Nadporučík
Příspěvky: 1422
Registrován: 16 říj 2006, 19:04
Bydliště: královská část Prahy. :-)

Příspěvek od stepan-hawk » 07 kvě 2007, 19:05

Princ Evžen Savojský píše:Na Maltě měli Britové jen tři letadla, ne? Pokud si dobře vzpomínám, tak se později kolem nich vytvořila legenda, že se ta tři letadla jmenovala Hope, Charity a Faith :D Pokud to někoho zajímá, můžu vyhledat zdroj, stopro to mám v nějaké knížce doma.
nebylo náhodou místo charity destiny?
Visi, veneri, vodpali původní verze Ceasarova výroku než se ještě jednou zamyslel. ;-)

v čechách 1526 purkmistr olomoucký.

V Itálii 1494 sultán Sulejmán vládce náš, pán všeho muslimského světa. :-)

Uživatelský avatar
Princ Evžen Savojský
Osobní Strážce Obří Chobotnice
Osobní Strážce Obří Chobotnice
Příspěvky: 3438
Registrován: 10 dub 2006, 07:27
Bydliště: Hundred Acre Wood
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Princ Evžen Savojský » 07 kvě 2007, 19:21

Tak jsem to našel:
"Podle jednoho z velkých válečných mýtů bránily Maltu pouze tři staré dvojplošníky Gloster Sea Gladiator, které nesly jména Faith, Hope a Charity (Víra, Naděje a Dobročinnost). Tito okřídlení kmeti se měli sami postavit proti plné síle Mussoliniho letounů. Legenda praví (nebo také chytrá propaganda), že obránci Malty jen tak náhodou odkudsi vyhrabali čtyři Sea Gladiatory, z nichž smontovali tři kompletní letouny, které také byly to jediné, co mohli 11. června 1940 postavit italskému letectvu do cesty. Podle pověsti tyto tři letouny bojovaly samy celých dlouhých sedmnáct dní až do 28. června, kdy přilétla první posila Hurricanů. Je to nádherná báje, a také téměř pravdivá. Ve skutečnosti se v maltských halách nacházelo osmnáct Sea Gladiatorů, ze kterých bylo smotnováno šest kompletních letounů a zbytek byl použit na náhradní díly ..."
Zdroj: BOYNE, Walter J. Křídla proti křídlům, Naše vojsko, str. 126
Jan Havran z Trojvlčí, nejvyšší kapitán Šerých plášťů.
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Letectvo“