Horten Ho-229 (Go-229) Flying Wings. První stealth světa?

Stíhačky, rakety, vzducholodě a letectvo všech věků.

Moderátoři: Dekl, Vals, Royal

Odpovědět

Myslíte si, že Ho-229 mohl být opravdu první Stealt světa?

Ano
7
54%
Ne
6
46%
 
Celkem hlasů: 13

Uživatelský avatar
Atlantis
18. Plukovník
18. Plukovník
Příspěvky: 4619
Registrován: 08 říj 2006, 12:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Horten Ho-229 (Go-229) Flying Wings. První stealth světa?

Příspěvek od Atlantis » 22 lis 2006, 10:27

Jak se Německo ocitala v stále zoufalejší situaci, hledali se pochopitelně nové a nové nápady, jak odvrátit neodvratitelné. Co by v jiných dobách bylo posuzovací komisí nových nápadů zavrhováno jako totální nesmysl, stávalo se najednou novou, zajímavou inovací a nápadem. Tak tomu bylo i s Ho-229. Vznikl jako reakce na požadavek Hermana Göringa z roku 1943 3x1000 ( = 1000 km/h rychlost, 1000km dolet a náklad 1000kg bomb) ve spolupráci bratří Hortenů. To jim ovšem nezabránilo, aby současně nevytvořily nový, naprosto revoluční stroj.

V průběhu a i ke konci války to bylo s projekty v Německu vůbec všelijak. Nezáleželo zpravidla na výroku komise, ale na tom, jestli někdo ze stranických špiček projekt zaštítil svojí osobností (tohle bylo pro Němce obrovské minus během celé války. Narozdíl od Anglie prostě neexistovalo žádné hlavní ústředí schvalování prototypů a projektů a tak xe často stávalo, že stejnou myšlenku rozvíjeli nezávisle třeba i tři týmy v různých oblastech Wehrmachtu (kanón mohl být takto zkoumám a stavěn u pěchoty, námořnictva i letectva, byť se jednalo o téměř shodný projekt, jen s jinými požadavky dle oblastí))
Tak tomu bylo i u Ho-229. Do tohoto letadla se Göring doslova zamiloval. Věřil, že jeho podmínku 3x1000 splní.

A co vlastně Horten Ho-229 byl? Tak trošku zpátky do historie: V průběhu 30. let se začali bratři Hortenové zabývat vlastnostmi samonosného "delta" křídla. Na něm je zajímavé, že i při vysokých rychlostech má poměrně malý odpor vzduchu, což dále šetří palivo a zvyšuje kromě rychlosti i dolet. Postupně vznikla série kluzáků Ho-I až Ho-V na kterých byly tyto vlastnosti podrobně zkoumány. Následoval Ho-VI. s tlačnými vrtulemi (zkoumání vlastností za vyšších rychlostí). Pak přišla první finální zkouška. Ho-VII. s dvěma tryskovými motory Argus As-10 (to už se psal březen 1945). Ho-VIII. a HoIX. byly v podsatě dolaďovače.Pak už přišel finální Ho-229.(Na kterm se samozřejmě pracovalo dříve než někdy od břena 1945-v podstatě od roku 1943)

btw: Ono v tom, jak ty před229. Horteny šli za sebou a kdy je tak trošku bordel. Mám podezření, že Ho-VI. a VII. byly postaveny ještě někdy ve 42 a motory na ně daly dodatečně (byl kompletní drak letounu, tak proč ne?) A taky je možné, že Ho-VI. a Ho-VII. je označení šestý a sedmý prototyp Ho-229. Teď nevím (Ale spíš takto)

A hned s ním (Ho-229) byl průser. Tehdejší nejvýkonnější motory jumo-004 (tehdy značně poruchové a v prototipech) neměli potřebný výkon, aby letounu dodali požadované parametry. Navíc žrali benzín víc než imperialistické mandelinky naše socialistické brambory v 50. letech. A ještě k tomu byly pro letadlo navrhované velikosti moc velké. Ale to nevadilo. Hortenové se pustily do práce s jasnou výrou v technický pokrok. Oprávněně. Do roku 1945, kdy se začalo s finální stavbou prototipu už nové motory BMW-003 i Jumo-004b dosáhli jak potřebné velikosti, tak i s přivřenýma očima požadovaných výkonů.

Reichsluftfahrtministerium s projektem následně souhlasil (co jiného mu zbývalo?) ale stanovil si podmínku, že do letounu musí být zamontované dva 30mm kanóny. A tady se zrodila perspektiva Ho-229 jako (hlavně nočního) stíhače. Göring věřil v úspěch natolik, že už v roce 1944 nařídil připravit továrnu Gotha (odtud někdy nesprávné označení Gotha Go-229) (jinak celý název továrny je Gothaer Waggonfabrik) na sériovou výrobu.
První prototipy vzlétly v prosinci 1944. To, co dokázali, překonalo i představy a tvrzení jejich konstruktérů. Sice se objevilo několik konstrukčních závad (vibrace a nestabilita za určitých podmínek), ale ty byly poměrně rychle dořešeny a převážně odstraněny (na to, že se jednalo o v podstatě úplně novou technologii úžasný výkon). Gotha sám navrhl několik drobných změn a stanovil různé varianty stroje. Ve chvíli, kdy továrnu obsadily Spojenci tam bylo několik téměř hotových strojů finální verze Ho-229 A-0 a dokonce jeden rozestavěný prototyp noční stíhací varianty Ho-229 B-1.

Co tento stroj při testech (i následných testech spojenců) dokázal? A co měla dokázat sériová varianta?

Pro verzi Ho-229 A-0 platilo:

Délka: 7.47 m
Rozpětí křídel: 16.65 m
Výška: 2.77 m
Plocha křídel: 52.5 metru čtverečného

Váha: 4 800 kg
Průměrná vzletová váha: 6 912 kg
Maximální vzletová váha: 9 000 kg

Motory: 2X Junkers Jumo 004B s tahem 8.8 kN nebo 2x BMW-003 druhé generace s tahem 7,66 kN
Maximální rychlost: 977 km/h
Bojový dolet: 1000 km
Maximální dolet: 1900 km

Zbraně: od 2X do 4X 30 mm kanón Mk 108
24X rakety R4M
1000 kg bomb (btw: Rakety a bomby se vzájemně vylučují)

A teď proč Stealth? Všechny dnešní letouny jsou kovové nebo kovoplastové. Je to ligické, kov více vydrží, dá se odlévat do správného tvaru, opracovávat, vyklepat...atd.

Ale v Německu, hlavně ve druhé polovině války byl kovů už docela nedostatek. Kde je brát? Navíc celokovová letadla byla poměrně novinkou (a v Rusku až na bitevníky celokovová letadla prakticky neexistovala). A tak nastal návrat ke starému osvědčenému dřevu. Nutno podotknout, že díky pokroku v chemii apod. to vůbec nebyl špatný materiál. Tvrzená dřevová překližka měla pro klasická letadla dostatečnou pevnost, lehkost i pružnost. A navíc zásob bylo dost a dost. Jen pro ty nové tryskáče se občas, pokud nebyla správně ošetřena, mohla třepit.
Co bylo však hlavní výhodou dřeva oproti kovu byla mnohem menší odrazivost radarových vln. U klasického letounu se to moc neprojeví. Jiné je to ovšem u delta křídla. To má mimo výše popsaných vlastností i tu, že má samo o sobě malý radarový odraz (ne nadarmo mají SR-71, B-2 i F-117 ten tvar, jaký mají).
Dřevo+delta tvar samokřídla už dávaly dohromady sakra malý odraz. Ale pořád odraz. Teď však měl přijít hlavní trumf bratří Hortenů. Materiál RAM ( pro vysvětlení. To je materiál, který účinně pohlcuje a rozptyluje radarové vlny. Mají ho (byť v jiné podobě) všechna dnešní neviditelná letadla světa) Ten se měl skládat z mezivrstvy mezi dvěmi překližkovými skořepinami letounu (vnějšímiú a být tvořen směsí pilin a dřevěného uhlí.
To vše dohromady by s největší pravděpodobností dokázalo dát letoun, který by byl pro tehdejší radary (minimálně pro ty letecké) skutečně nezachytitelný jinak, než vizuálně.
Jako noční stíhač by se tak stal strašlivou zbraní. Jediné, co jej mohlo prozradit byly v té chvíli horké plyny z trysek motorů. A i jako přepadový bombardér by zjevně pro spojence nic veselého nepředstavoval. Znovu by musel přijít starý systém hlásek podél fronty, který by na přilétávající letadla upozorňoval.

Bohudík (i když prop sklaní fanoušky bohužel) se letoun nikdy do sériové výroby (natožpak nasazení) nedostal. Několik dokončených strojů bylo v rámci operace Paperclip odesláno do USA na testy. Prototyp V1 pravděpodobně při nich havaroval.
Obrázek

Jediný dodnes skutečně zachovalý letoun (prototyp V2) si je možné prohlédnout v muzeu NASA ve Washingtonu. Ostatní prototypy, co se dodnes někde v hangárech zachovaly jsou již bohužel v dezolátním stavu.

A jak to mohlo vypadat:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

copy by http://www.luft46.com a http://www.palba.cz
Naposledy upravil(a) Atlantis dne 22 lis 2006, 15:52, celkem upraveno 2 x.
Oklamat, zmást, překvapit
("Stonewall" Jackson)

Uživatelský avatar
Atlantis
18. Plukovník
18. Plukovník
Příspěvky: 4619
Registrován: 08 říj 2006, 12:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis » 22 lis 2006, 10:35

A dlaší obrázky:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

A chci slyšet chválu na svoji stranu!!!
Oklamat, zmást, překvapit
("Stonewall" Jackson)

Uživatelský avatar
Herek
Podpraporčík
Podpraporčík
Příspěvky: 429
Registrován: 01 črc 2006, 11:34
Bydliště: Důlní šachta kdesi na Teplicku

Příspěvek od Herek » 22 lis 2006, 11:11

pěji chválu na tvou stranu :tssa:

Uživatelský avatar
Lukyn2
Štábní praporčík
Štábní praporčík
Příspěvky: 781
Registrován: 24 led 2006, 20:32
Bydliště: Brno, NEJlepsi mesto
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lukyn2 » 22 lis 2006, 15:34

s timhle sem lital ve sturmoviku
Student toho, co Vals

Uživatelský avatar
Radek von Nacht
Podporučík
Podporučík
Příspěvky: 863
Registrován: 22 črc 2006, 11:10
Bydliště: Někde na bitevnim poli ve svým štábu

Příspěvek od Radek von Nacht » 22 lis 2006, 15:39

a originalní obrázky by nebyly
"Ten, kdo bojuje s netvory, by si měl dát sám pozor, aby se netvorem nestal"

- Fridrich Nietze

Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
Atlantis
18. Plukovník
18. Plukovník
Příspěvky: 4619
Registrován: 08 říj 2006, 12:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis » 22 lis 2006, 15:51

Zkusím prohledat...
moment...

Tak tohle je to, co zbylo z V2 prototypu:

Obrázek

a zbytek

Obrázek

Obrázek
Oklamat, zmást, překvapit
("Stonewall" Jackson)

Odpovědět

Zpět na „Letectvo“