Mitsubishi A6M2 Reisen

Stíhačky, rakety, vzducholodě a letectvo všech věků.

Moderátoři: Dekl, Vals, Royal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Royal
Plukovník
Plukovník
Příspěvky: 7148
Registrován: 10 říj 2007, 18:31
Bydliště: Jičín

Mitsubishi A6M2 Reisen

Příspěvek od Royal » 23 črc 2008, 12:05

Historie a vývoj letounu Mitsubishi A6M Rei-sen ("Zero")

Obrázek

Hned po přepadení Polska Německem 1. září 1939 vyslala Daihonei spěšně do Evropy několik leteckých přidělenců, vojenských odborníků a specialistů. Jejich mise v Berlíně, Londýně a Paříži neměly za úkol nic menšího, než získat informace a poznatky z nejnovějšího způsobu vedení války. Efektivní výkony německých Ju-87 B Stuka v Polsku a Francii dávaly návod k řešení vleklé čínské války. Zprávy z Velké Británie Minora Gendy o soubojích anglických a německých stíhacích letounů naopak ukázaly zastaralost japonských stíhaček typu 96.

Hlavní inženýr a šéf vývoje koncernu Mitsubishi - Džiro Horikoši - se mohl nad zprávami z Evropy jen usmívat. Porovnával dostupná technicko-taktická data britských spitfirů a hurricanů i německých messerschmittů a věděl, že jeho poslední dílo – Micubiši A6M typ 0 Rei-sen - všechny uvedené typy prostě strčí do kapsy.

19. května 1937 obdržely letecké továrny Mitsubishi Džukogjo K.K a Nakadžima Hikoki K.K. podmínky specifikace k vývoji a výrobě nového experimentálního palubního stíhacího letounu :

1) Operační určení : stíhací letoun schopný napadat a ničit nepřátelské bombardéry a současně využitelný jako doprovodný stíhač s letovými a bojovými parametry vyššími než nepřátelské letouny stejného určení.

2) Rozměry : rozpětí letounu menší než 12 metrů.

3) Rychlost : vyšší než 500 km/hod. ve výšce 4.000 metrů

4) Stoupavost : 9 minut 30 vteřin do výšky 3.000 metrů

5) Vytrvalost :
a) 1 ¼ - 1 ½ hodiny při maximálním výkonu ve výšce 3.000 metrů s plným zatížením
b) 1 ½ - 2 hodiny při běžném výkonu
c) 6 -8 hodin při cestovní rychlosti a s 2 přídavnými nádržemi podvěšenými na vnějších křídelních závěsech

Maximální délka rozjezdu při vzletu : méně než 70 metrů při čelním větru 12 m/vteřinu a 175 metrů za bezvětří

Přistávací rychlost : menší než 107 km/hodinu

Klouzavost : mezi 210-240 metry/minutu

Obratnost : nejméně jako u typu 96, případně lepší

Výzbroj :
2x palubní kanón 20 mm typ 99 model 3
2x palubní kulomet 7,7 mm typ 97
2x 30 kg nebo 2x 60 kg bomby

Radiovybavení : palubní radiostanice typ 96-Ku- a radiokompas typ Ku-3

Doplňky : kyslíková instalace, hasící zařízení pohonné jednotky, světelné vybavení a standardní palubní přístroje

Obrázek

Ještě na samém začátku oznámili zástupci koncernu Nakadžima oficiální rezignaci na účast v soutěži a rozpaky zavládly i ve společnosti Mitsubishi. Zadání a parametry vývoje nového letounu byly natolik obtížné, že nezaručovalo úspěch. Po vyžádání určitého času na rozmyšlenou nakonec zástupci Mitsubishi s podmínkami zadání nakonec souhlasili.

Šéf konstruktér Džiro Horikoši dlouho neotálel a vytvořil kolem sebe tým zkušených spolupracovníků. Od samého počátku vývoje vsadil Horikoši na nejmodernější progresívní materiály a technologie. Týmy konstruktérů postupně a nezávisle na sobě provedli matematické výpočty, zpracovali koncepci a řešení draku, výběr pohonné jednotky a instalaci motorové jednotky, výběr zbraňových systémů a ostatních zařízení a přístrojů a konečně vlastní konstrukci podvozku a hydraulických systémů.

Za jeden z nejdůležitějších momentů byl od počátku považován výběr vhodného motoru. V úvahu tou dobou přicházely pouze 3 vhodné typy. Po zásahu Technické kanceláře, která stanovila poměr výkonové váhy na 2,7 kg/k, byl nakonec u prvních dvou prototypů byl vybrán motor Mitsubishi Zuisei 13. Tlak na co nejmenší hmotnost vedl konstruktéry k výběru speciální hliníkové slitiny E.S.D., která mělo proti dříve používaným materiálům výhodu vyšší pevnosti až o 30-40 %. Další kilogramy ušetřili konstruktéři omezením prostředků pasivní ochrany na naprosté minimum.

Při výběru zbraňových systémů Japonci vsadili na švýcarský Oerlikon ráže 20 mm. Konstruktéry nejvíc zaujaly malé rozměry a nízká hmotnost a schopnost vystřelovat explozivní projektily. Po zakoupení licence zahájila společnost výrobu zbraně pod označením typ 99.

Obrázek

První prototyp nového stroje byl dokončen 16. března 1939 a byla zahájena série ověřování funkčnosti jednotlivých systémů. Potom přišly na řadu ověřování letových schopností nového letounu. Budoucí pýcha císařského letectva byla rozebrána a naložena na volské spřežení a způsobem vlastní době feudální odvezena na letiště v letecké základně Kagamigahara. 1. dubna 1939 vzlétlo nové letadlo se zalétávacím pilotem Kacuzo Šimou poprvé.

Obrázek

Zalétávání a odstraňování drobných závad – jako třeba výměna dvoulisté vrtule za třílistou - na novém letounu trvalo do až 14. září 1939. V ten den měl letoun na kontě 119 vzletů při celkové době letu 43,5 hodiny.
Letoun Mitsubishi A6M1 typ 0 byl dokonale obratný a ovladatelný. Poloměr otáčení při rychlosti 370 km/hod. byl 340 metrů, při nižších rychlostech dokonce poloviční. Celková doba otočení o 180° trvala 5,5 vteřiny. Maximální vytrvalost letu dosáhla při nejúspornější rychlosti 220 km/hod., ve výšce 3.600 metrů a při otáčkách vrtule v rozmezí 1700-1850 ot./min. hodnoty celých 12 hodina přitom spotřeba nepřevýšila 860 l paliva.

Komise Kaikun Koku Hombu konstatovala, že letadlo nejen splnilo, ale dokonce překročilo vypsané podmínky o 50 % a podepsala ověření o způsobilosti a přijetí nového letounu do výzbroje. Stroj byl zapsán jako „Rei Šiki Sento Ki – palubní stíhací letoun typ „0“, nebo-li Mitsubishi A6M1 typ 0. Sami Japonci zkrátili název na Rei-sen nebo Reisen.

Obrázek

25. října 1939 převzalo námořnictvo druhý prototyp. V březnu 1940 uzavřel oficiálně šéf Technické kanceláře vývoj prototypového stroje a potvrdil koncernu závaznou objednávku na dodání 15 letounů Mitsubishi A6M2 typ 0 model 11 nulté série. O několik měsíců později se mohli o kvalitách nových japonských strojů přesvědčit desítky nepřátelských pilotů. Na čínském nebi se A6M2 v premiéře poprvé ukázaly v srpnu 1940. O další rok později - po rozšíření války v Pacifiku - se s pyšným A6M2 střetly další stovky amerických, britských a australských pilotů. Bez ohledu na konečný výsledek války nenašel nový moderní japonský letoun Mitsubishi A6M2 „Zero“ po řadu dlouhých měsíců na pacifických vzdušných bojištích vážnějšího soupeře.

Obrázek

Zdroj : Vzestup a pád orlů Nipponu 1931-1941
Obrázková příloha : en.wikipedia.org/wiki/A6M_Zero
Naposledy upravil(a) Royal dne 14 říj 2008, 06:39, celkem upraveno 3 x.
Wilhelm von Royal, generálporučík a velitel XXXXII. sboru, (Krym 1942)
Michal Jan Lev z Rožmitálu, pán z Rožmitálu, (Čechy 1526-1527)
Enrico de Candia Pescatore, hrabě z Malty, admirál a direktor Republiky Janov (Byzanc 1214-1217)
Čeněk z Vartemberka, pán z Veselí a Vartemberka, rytíř Dračího řádu, nejvyšší purkrabí a královský maršálek, (Husitské války 1424-1426)
William Royal, admirál britského Královského námořnictva (Trafalgar 1805)
Louis Alexander Berthier, divizní generál a náčelník štábu Armée d´Italie, (Itálie 1796)

Uživatelský avatar
Iba Akioshi
Nadrotmistr
Nadrotmistr
Příspěvky: 235
Registrován: 21 lis 2007, 19:20
Bydliště: Kyoto

Re: Micubiši A6M2 Reisen

Příspěvek od Iba Akioshi » 23 črc 2008, 12:35

Jak někdo může psát Micubiši, místo Mitsubishi :mrgreen: . To řeže jak vrtačka od zubaře, jinak dobrá práce :clapping: .
Naruto

Uživatelský avatar
Royal
Plukovník
Plukovník
Příspěvky: 7148
Registrován: 10 říj 2007, 18:31
Bydliště: Jičín

Re: Micubiši A6M2 Reisen

Příspěvek od Royal » 23 črc 2008, 12:45

Mám to snad raději napsat příště spíš rusky ?
Wilhelm von Royal, generálporučík a velitel XXXXII. sboru, (Krym 1942)
Michal Jan Lev z Rožmitálu, pán z Rožmitálu, (Čechy 1526-1527)
Enrico de Candia Pescatore, hrabě z Malty, admirál a direktor Republiky Janov (Byzanc 1214-1217)
Čeněk z Vartemberka, pán z Veselí a Vartemberka, rytíř Dračího řádu, nejvyšší purkrabí a královský maršálek, (Husitské války 1424-1426)
William Royal, admirál britského Královského námořnictva (Trafalgar 1805)
Louis Alexander Berthier, divizní generál a náčelník štábu Armée d´Italie, (Itálie 1796)

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Re: Micubiši A6M2 Reisen - Zero

Příspěvek od Vals » 23 črc 2008, 12:48

ehm říci, že Zero "strčí spitfire a Bf 109 do kapsy" je docela... odvážné tvrzení.

Porovnávám srovnatelné typy - tedy A6M2, Bf 109F a Spitfire V kupříkladu v maximální rychlosti

Max. rychlost:
Bf 109F4 = udáváno až 624 km/h s přídavným spalováním
Spitfire = 605 km/h
A6M2 = 535 km/h

Ostatně už jenom porovnání motorů dělá své
Bf 109F4 = 1350hp
Spitfire = 1585hp
A6M2 = 841hp

Co se týče výzbroje, tak japonské 20mm kanony nebyly o nic lepší než britské (a naopak MG151/20 měl vynikající charakteristiky, nehleděn a jeho lepší umístění, což poněkud eliminuje výhodu jednoho kanonu navíc u jeho konkurentů)

Zero nemělo nad svými evropskými protějšky jedinou výhodu až na větší dolet a užší poloměr otáček (tedy věci na nichž japonská škola zakládala) a naopak mělo množství nevýhod ať už absence pancéřování, samosvorných nádrží a již zmíněná slabší rychlost a stoupání. Však také jakmile se Zera setkala s modernějšími protějšky (a lepší taktikou) tak padala k zemi velmi ochotně i přes mnohem lepší výcvik svých pilotů. Koneckonců když Američané ukořistili jedno ze Zer a testovali ho, tak byli velmi překvapeni jak chabé letadlo to je... a to dokonce i v porovnání s jinak nepříliš kvalitními letadly P-40 a P-39 (kdo četl paměti Sabura Sakaie, tak si jistě vzpomene na jeho nadávky na "zbabělost" US pilotů, kteří v okamžiku, kdy se boj stal nevýhodným, tak velmi snadno mizeli Zerům)


A k faktickým chybám v textu.. nějak výrazně jsem ho nešťoural, avšak přijde mi velmi tendenčně psaný... už jenom věta jako "překonal poožadavky o 50%" je evidentním omylem a zrovna tak množství narážek na jeho soupeře mi přijde zbytečné a hlavně nepravdivé. Soupeře Zero našlo v okamžiku, kdy se nad Burmou objevily Spitfiry a v Pacifiku ho mělo již od začátku zejména ve Wildcatech ale také v již zmíněných P-40 a P-39, které se v klíčových parametrech Zeru vyrovnaly a jen nesrovnatelná kvalita Japonských a US či Australských pilotů zapříčinila nelichotivou charakteristiku. Ostatně zlaté časy Zer končily již v létě 42, kdy začaly ztráty narůstat a Guadalacanal se stal hrobem elity námořnictva... a to přesto, že stále nad ním potkávali ony "nesrovnatelné protějšky" z počátku války - tedy Wildcaty F4 F-3 a F4 F-4.

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Re: Micubiši A6M2 Reisen

Příspěvek od Vals » 23 črc 2008, 12:55

Dodatek: Zera neměla v základní výbavě radiostanice. Neměli je dost často ani velitelé letek, začaly se dodávat v omezeném množství až později. V roce 1942 byly ještě velikou vyjímkou, když v nějakém radiostanice byla

Uživatelský avatar
stepan-hawk
Nadporučík
Nadporučík
Příspěvky: 1422
Registrován: 16 říj 2006, 19:04
Bydliště: královská část Prahy. :-)

Re: Micubiši A6M2 Reisen

Příspěvek od stepan-hawk » 23 črc 2008, 15:52

Co já se na ty paměti pamatuji, tak Sakai snad psal, že jim mizeli ve střemhlavém letu. Vodorovně to myslím taková sláva nebyla. S radiostanicema Royal přehání. Ale ty myslím taky. V roce 1942 už bych čekal radiostanici ve většině strojů.

Royal píše krásně tendenčně. Ale to k tomu minimálně částečně také patří. :-)

A tvrdit, že P-40 byl lepší než zero mi přijde jako scestné. Ale nevím - budu si muset najít nějaká čísla a to můžu doma a né tady na dovolené u rodičů.

Japonské kanóny byly samozřejmě větší účinek než americké velkorážní kulomety, ale problém byl, že američané měli letadla o dost odolnější a těch kulometů měli 6-8, takže se prostě některá kulka nakonec ujala. A s japonskou odolností letadel to nebylo slavné, takže to občas i stačilo.

Ad Royalův článek: :clapping: :clapping: :clapping: klasika, kvalitka. A docela sranda.
Visi, veneri, vodpali původní verze Ceasarova výroku než se ještě jednou zamyslel. ;-)

v čechách 1526 purkmistr olomoucký.

V Itálii 1494 sultán Sulejmán vládce náš, pán všeho muslimského světa. :-)

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Re: Micubiši A6M2 Reisen

Příspěvek od Vals » 23 črc 2008, 16:01

Co já se na ty paměti pamatuji, tak Sakai snad psal, že jim mizeli ve střemhlavém letu. Vodorovně to myslím taková sláva nebyla. S radiostanicema Royal přehání. Ale ty myslím taky. V roce 1942 už bych čekal radiostanici ve většině strojů.
v roce 1942 bys ji možná čekal, ale čekal bys ji marně
Royal píše krásně tendenčně. Ale to k tomu minimálně částečně také patří. :-)
nepatří
A tvrdit, že P-40 byl lepší než zero mi přijde jako scestné. Ale nevím - budu si muset najít nějaká čísla a to můžu doma a né tady na dovolené u rodičů.
nikdo netvrdí, že je P-40 lepší, já tvrdím, že si rozhodně nezaslouží označení "podřadné" a další přívlastky proti Zeru.. ostatně P-40 má opět výkonnější motor a je podstatně rychlejší (nalezeno 580km/h). Schopnost stoupání pravděpdoobně podobná (11m/s, rozhodně horší proti Bf 109 a Spitfiru, se Zerem zhruab srovnatelná). Určitě hůře manévrovatelný, což ale je chyba pouze a jenom v případě, že se přijme manévrový boj ála 1. světová. Boj za druhé války už byl na zcela jiné úrovni a právě schopnost rychlého střemhlavého letu je základem tehdy moderních bojových taktik. Situace kdy má pilot možnost kdykoli dle libosti boj opustit, je samozřejmě pro něj velmi výhodná... protože je možné přijmout boj jen za výhodných podmínek (výšková převaha) a udeřit shora a zmizet dříve, než je nepřítel schopný něco udělat.
Japonské kanóny byly samozřejmě větší účinek než americké velkorážní kulomety, ale problém byl, že američané měli letadla o dost odolnější a těch kulometů měli 6-8, takže se prostě některá kulka nakonec ujala. A s japonskou odolností letadel to nebylo slavné, takže to občas i stačilo.
půlpalcové kulomety měly již vcelku solidní účinnek... a slabinou kanonů bylo menší množství munice. Nevadí to, když za kniplem sedí někdo, kdo se trefí každým druhým.... ale v okamžiku, kdy si tam sedne průměrný pilot tak už zásoba granátů na několik málo vteřin palby je docela solidním omezením.

Uživatelský avatar
Royal
Plukovník
Plukovník
Příspěvky: 7148
Registrován: 10 říj 2007, 18:31
Bydliště: Jičín

Re: Micubiši A6M2 Reisen

Příspěvek od Royal » 23 črc 2008, 17:31

stepan-hawk píše:Co já se na ty paměti pamatuji, tak Sakai snad psal, že jim mizeli ve střemhlavém letu. Vodorovně to myslím taková sláva nebyla. S radiostanicema Royal přehání. Ale ty myslím taky. V roce 1942 už bych čekal radiostanici ve většině strojů.

Royal píše krásně tendenčně. Ale to k tomu minimálně částečně také patří. :-)

A tvrdit, že P-40 byl lepší než zero mi přijde jako scestné. Ale nevím - budu si muset najít nějaká čísla a to můžu doma a né tady na dovolené u rodičů.

Japonské kanóny byly samozřejmě větší účinek než americké velkorážní kulomety, ale problém byl, že američané měli letadla o dost odolnější a těch kulometů měli 6-8, takže se prostě některá kulka nakonec ujala. A s japonskou odolností letadel to nebylo slavné, takže to občas i stačilo.

Ad Royalův článek: :clapping: :clapping: :clapping: klasika, kvalitka. A docela sranda.
Já teda nevím jestli sním nebo bdím. Co pořád oba (Vals a Hawk) máte ? Článek že je tendenční ? Zdá se, že jste přehlédli, že jsem vcelku poctivě uvedl zdroj a je to volný výklad jedné z kapitol té knihy (autor Lubomír Vejřík). Zpochybňovat, že po zavedení Zera do výzbroje Japonci naprosto ovládli čínské nebe ... Raději bych uvítal věcnou diskusi. V úvodu článku je jasně napsáno, jaká kriteria byla požadována pro vývoj nového letounu. Hmotnost, hmotnost a zase hmotnost. A samozřejmě s tím ruku v ruce dolet. To limitovalo některé jiné faktory samozřejmě v neprospěch třeba ještě lepší výzbroje ale určitě rychlosti. Samozřejmě to byla zjevně reakce na patový stav v Číně, ale určitý náskok měli Japonci i proti spojeneckým typům letadel o rok rok a půl později. O převaze japonských letadel v prvním období války Tichomoří (tj. řekněme poloviny roku 1942) píše Miloš Hubáček ve své knize Pacifik v plamenech, cituji (M.H.) : " ... Tato letadla patřila k nejlepším, jaká se objevila v průběhu druhé světové války, a jemožno říct, že po dva roky neměla v Tichomoří rovnocenného soupeře... " Ještě méně rozumím vašim výhradám k radiostanicím. Parametry v úvodu článku jsou vypsané z požadavku Technické kancéláře. Nikdy jsem netrdil, že je měla všechna letadla a vlastně to ani nevím. Takže když to shrnu, nějaké to rytí bych teda očekával, ale pouze tam, kde je to na místě. Což Hawku platí i pro tebe.
Naposledy upravil(a) Royal dne 17 srp 2008, 07:50, celkem upraveno 1 x.
Wilhelm von Royal, generálporučík a velitel XXXXII. sboru, (Krym 1942)
Michal Jan Lev z Rožmitálu, pán z Rožmitálu, (Čechy 1526-1527)
Enrico de Candia Pescatore, hrabě z Malty, admirál a direktor Republiky Janov (Byzanc 1214-1217)
Čeněk z Vartemberka, pán z Veselí a Vartemberka, rytíř Dračího řádu, nejvyšší purkrabí a královský maršálek, (Husitské války 1424-1426)
William Royal, admirál britského Královského námořnictva (Trafalgar 1805)
Louis Alexander Berthier, divizní generál a náčelník štábu Armée d´Italie, (Itálie 1796)

Uživatelský avatar
Vals
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Příspěvky: 8927
Registrován: 21 led 2006, 21:42
Bydliště: Nixon's back!

Re: Micubiši A6M2 Reisen

Příspěvek od Vals » 23 črc 2008, 18:02

Micubiši A6M typ 0 Rei-sen - všechny uvedené typy prostě strčí do kapsy.
Bez ohledu na konečný výsledek války nenašel nový moderní japonský letoun Micubiši A6M2 „Zero“ po řadu dlouhých měsíců na pacifických vzdušných bojištích vážnějšího soupeře.
Oboje dvoje jednoznačně zaujaté a tendenční (a navíc nepravdivé) tvrzení. Prostě promiň, ale člověk by řekl, že někdo s tvými znalostmi a přehledem by se měl umět vyvarovat takovýchto kiksů. Takového Ibu Akioshihho ani neopravuju, to je japanofil schopný tvrdit, že Japonsko válku vlastně vyhrálo, ale tady jsem to zmínit musel, aby to nesnižovalo jinak kvalitní článek.

Uživatelský avatar
Atlantis
18. Plukovník
18. Plukovník
Příspěvky: 4644
Registrován: 08 říj 2006, 12:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Micubiši A6M2 Reisen

Příspěvek od Atlantis » 23 črc 2008, 20:01

A ono je nevyhrálo???

Obrázek
Oklamat, zmást, překvapit
("Stonewall" Jackson)

Uživatelský avatar
hadour
Štábní praporčík
Štábní praporčík
Příspěvky: 733
Registrován: 17 črc 2006, 13:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Micubiši A6M2 Reisen

Příspěvek od hadour » 23 črc 2008, 20:14

Atlantis: myslím že ten podtitulek "it could have happened... and nearly did" tu knihu dost diskredituje :). Ale jinak mám alternativní historii taky rád :).

Uživatelský avatar
Atlantis
18. Plukovník
18. Plukovník
Příspěvky: 4644
Registrován: 08 říj 2006, 12:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Micubiši A6M2 Reisen

Příspěvek od Atlantis » 23 črc 2008, 21:46

Sakra, doufal jsem, že to bude k nepřečtení. A za 5 minut na googlu jsem japonskou vlajku nad bílým domem bohužel nenašel...
Oklamat, zmást, překvapit
("Stonewall" Jackson)

Odpovědět

Zpět na „Letectvo“