Jajjun.com

Diskusní fórum věnováno historii, hrám od Paradoxu a mnoha dalším zajímavostem.
Právě je 23 úno 2018, 09:22

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 21 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

je to nejlepsi bombarder ze vsech?
Anketa končí za 24 úno 2006, 21:56
ano 43%  43%  [ 3 ]
ne 57%  57%  [ 4 ]
Celkem hlasů : 7
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: B-17
PříspěvekNapsal: 09 úno 2006, 21:56 
Plukovník
Plukovník
Uživatelský avatar

Registrován: 30 led 2006, 17:18
Příspěvky: 6162
Snad žádný jiný letoun nebyl tak výrazně spjat se strategickou bombardovací ofenzívou proti nacistickému Německu jako těžký čtyřmotorový Boeing B-17 Flying Fortress "Létající pevnost".
Požadavky na zkonstruování výkonného dálkového bombardovacího letounu byly ze strany amerického letectva (Army Air Corps) formulovány už v roce 1934. Firma Boeing Airplane Company měla již v té době jisté zkušenosti s vývojem rychlých dopravních letadel se zatahovacím podvozkem a uplatnila je i v tomto případě. Výsledkem byl elegantní, proporčně vyvážený stroj s velkou plochou křídla a čtyřmi hvězdicovými devítiválcovými motory Pratt & Whitney Hornet R-1690-E, každý o výkonu 552 kw (750 k). Stroj nesl posádku osmi mužů, obranná výzbroj sestávala ze čtyř až pěti kulometů a mohl nést zhruba 2700 kg pum. Tento stroj vzlétl dne 28. 7. 1935 v Seattle s označením B-299, které se pak změnilo na XB-17. Letoun prokázal v průběhu armádních zkoušek dobré výkony, ale 30. 10. 1935 se při vzletu zřítil a byl zničen.
Další vývoj B-17 vyústil v předání prvního YB-17 jednotce Army Corps ve Virgínii v březnu 1937 k dalším intenzivním zkouškám. Dvanáct strojů tohoto typu při nich nalétalo 9293 hodiny bez vážnější nehody. V červnu vzlétl první první B-17 B, mírně se lišící od svých předchůdců. Nesl již na palubě slavný zaměřovač pum Norden, vybavený přísně utajovaným gyroskopickým stabilizačním systémem. Přístroj byl montován do letounu před každým vzletem a po letu ze stroje odstraněn, vše za asistence ozbrojené stráže...
Do března roku 1940 bylo vyrobeno 39 kusů letounů B-17 B. verze B-17 C neměla na bocích trupu vystupující "kapky" střelišť, ale střelecké stanoviště bylo navíc instalováno v protáhlém výstupku pod trupem. Nesla samosvorné nádrže, byla vybavena pancéřováním prostoru posádky a poháněna motory typu Wright Cyclone GR-1820-65 o výkonu 883 kw (1200 k). V podstatě identická byla verze B-17 D.
Když v září 1939 vypukla v Evropě druhá světová válka, disponovaly Spojené Státy pouze 23 bombardovacími letouny B-17. Na jaře roku 1941 přišlo 20 strojů B-17 C do Velké Británie, kde pod označením Fortress I tvořily výzbroj 90. letky RAF v Raynhamu. Nálety, které uskutečnily, však nebyly úspěšné, a to z části vzhledem k opakovaným technickým problémům nevyzrálého stroje. Zbylé letouny dosloužily u Coastal Command při námořním půzkumu a na Středním východě.
Zkušenosti ze vzdušných bojů vedly firmu Boeing k výrazné úpravě vnitřního uspořádání i vnějšího tvaru B-17 a současně se v USA rozvíjel nesmírně velkorysý program letecké výroby. Verze B-17 E byla opatřena novou kýlovkou a celkem sedmi střeleckými posty - 11 kulometů v jednom stroji nebylo výjimkou. Posádku tvořilo 10 mužů. B-17 E vyráběly od 5. 9. 1941 závody Boeing, Vega a Douglas.
Zatímco v Tichomoří byly B-17 využívány spíše při obranných bojích, 8. letecká armáda USAAF se ve Velké Británii připravovala jako první na ofenzivní akce strategického charakteru, které začaly 17. 8. 1942 útokem 12 B-17 E na Rouen-Souteville. Od dubna 1942 byla vyráběna verze B-17 F, u níž bylo provedeno více než 400 převážně interních změn. V roce 1943 bylo zkoušeno 20 těžce vyzbrojených strojů YB-40, které nesly nejméně 14 kulometů a kanonů, ale při obraně bombardovacích svazů úspěšné nebyly.
V červenci 1943 opustily výrobní linky první B-17 G se střeleckou věží v přídi trupu. V té době se dále rozvíjela spojenecká bombardovací ofenzíva, dosahující vrcholů v polovině roku 1944 a v roce 1945. Od poloviny roku 1944 bylo americké letectvo schopno zajistit účinný stíhací doprovod i nad cíle položené hluboko v Německu, a tak bylo možno uskutečňovat tzv. Operation Pointblank, což byl krycí název pro nepřetržité denní bombardování americkým a noční bombardování britským letectvem. Průměrné ztráty dosahovaly od léta roku 1944 výše 60 strojů týdně, ale výroba B-17 G v závodech Lockheed-Vega v Burbanku, Boeing v Seattlu a Douglas v Long Beach stačila ztráty doplňovat. V době největší produkce v létě 1944 dodával například závod v Seattle 16 letounů denně. Na sklonku války bylo jen v Británii 106 jednotek s 2300 letouny verze F a G a v Itálii mělo v té době základny 24 jednotek s 500 stroji. Několik desítek strojů B-17 také využívalo britské letectvo pro námořní průzkum (např. Fortress B Mk. III). Desítky strojů byly v průběhu války upraveny pro speciální účely.
Například projekt APHRODITE byl zaměřen na zničení německých raketových základen na francouzském pobřeží, které odpalovaly tzv. létající bomby (V1, V2) na anglická města. Pro tento projekt se používaly speciálně upravené B-17, přeměněné v rádiem ovládanou bombu. Piloti těmto B-17 říkali "Roadster" pro jejich otevřenou kabinu, chráněnou pouze větrným štítkem, tím měla tato B-17 vzhled sportovního auta. Posádku tvořili dva muži (pilot + specialista technik na radiospojení a autopilota), posádka navedla B-17 plně naloženou bombami nebo napalmem na letovou trasu, pak stroj opustila padákem již nad Anglií a řízení záviselo na autopilotovi ovládanému rádiem z mateřské lodi ("Mothership"). Tyto mise nebyly příliš úspěšné, většinou stroj sestřelil nepřátelský flak nebo dopadl mimo cíl, často také docházelo ke zraněním (při opouštění stroje padákem), někdy i smrti posádky. "The Roadster" byl velice nebezpečný, stačila malá porucha při startu nebo za letu a členové posádky neměli šanci uniknout mohutné explozi, která pak následovala. Tyto stroje Američané zkoušeli i proti lodím, pobřežním bázím a jednou dokonce i proti naftové rafinerii (neúspěch). Po opakovaných nezdarech a ztrátách na životech byl projekt Aphrodite zrušen, nahradila ho RAF svými Lancastery.
Bombardovací letoun B-17 Flying Fortress má bezesporu významné postavení v historii letecké války 1939-1945.
Jen v evropské oblasti uskutečnily B-17 od roku 1942 do roku 1945 na 291 508 bojových vzletů a svrhly 640 036 tun bomb, uvádí se, že jejich posádky sestřelily 6659 nepřátelských letadel. Celkové ztráty létajících pevností v Evropě činily 4 688 strojů, což bylo nejvíc ze všech bombardérů amerického letectva. 29. července 1945, když výroba B-17 končila, opustil výrobní haly závodu Lockheed-Vega poslední z 12 730 vyrobených strojů tohoto typu.
Obrázek

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 09 úno 2006, 22:08 
Poručík
Poručík
Uživatelský avatar

Registrován: 22 led 2006, 22:05
Příspěvky: 1185
Bydliště: Olomouc, štáb vrchního velení skupiny armád Mütte
K hlasovací otázce: Dal sem ANO: Ale beru to ve srovnání těžkých bombardérů. Obvzláště obrana letadla je na velmi vysoké úrovni. Špatně na tom nebyly ani M-25 Mitchel.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 09 úno 2006, 22:09 
23. Armádní Generál
23. Armádní Generál
Uživatelský avatar

Registrován: 21 led 2006, 21:42
Příspěvky: 15528
Bydliště: Nixon's back!
B-17 ušla... lepší než lancester 8)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 09 úno 2006, 22:14 
Poručík
Poručík
Uživatelský avatar

Registrován: 22 led 2006, 22:05
Příspěvky: 1185
Bydliště: Olomouc, štáb vrchního velení skupiny armád Mütte
Tak pak bych rád věděl co bylo lepší než B-17...Co napíšeš B-29?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 09 úno 2006, 22:15 
Podplukovník
Podplukovník
Uživatelský avatar

Registrován: 24 led 2006, 20:32
Příspěvky: 4189
Bydliště: Brno, NEJlepsi mesto
Wothan píše:
K hlasovací otázce: Dal sem ANO: Ale beru to ve srovnání těžkých bombardérů. Obvzláště obrana letadla je na velmi vysoké úrovni. Špatně na tom nebyly ani M-25 Mitchel.


Já sem dal ne, protože tam je ze všech. tak sem bral i mimo WW2. Jinak ve WW2 to byl určitě nejlepčí bombardér. Ale vůbec nejlepší sou B-52

_________________
Student toho, co Vals


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 09 úno 2006, 22:27 
Plukovník
Plukovník
Uživatelský avatar

Registrován: 30 led 2006, 17:18
Příspěvky: 6162
tak srry myslel jsem samorejme z 2sv. jj v ty dobe nemela protivnika mozna nemecky dormier(pisu to dobre?)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 09 úno 2006, 22:28 
Podplukovník
Podplukovník
Uživatelský avatar

Registrován: 24 led 2006, 20:32
Příspěvky: 4189
Bydliště: Brno, NEJlepsi mesto
Patton píše:
tak srry myslel jsem samorejme z 2sv. jj v ty dobe nemela protivnika mozna nemecky dormier(pisu to dobre?)


Ty snad ani nebyly bojově nasazený. Ale takovy FW 200 Condor to je jiná. Ale měly strašně závadový motory

_________________
Student toho, co Vals


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 09 úno 2006, 22:30 
Plukovník
Plukovník
Uživatelský avatar

Registrován: 30 led 2006, 17:18
Příspěvky: 6162
jj ja nevim ty dormiery byly nemecky ne


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 09 úno 2006, 22:34 
Podplukovník
Podplukovník
Uživatelský avatar

Registrován: 24 led 2006, 20:32
Příspěvky: 4189
Bydliště: Brno, NEJlepsi mesto
Patton píše:
jj ja nevim ty dormiery byly nemecky ne


Dorniery byly nemecky.Nebyly to takovy ty co meli ctyri motory ale jenom 2 vrtule??

_________________
Student toho, co Vals


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 09 úno 2006, 23:02 
18. Plukovník
18. Plukovník
Uživatelský avatar

Registrován: 22 led 2006, 21:58
Příspěvky: 4995
Bydliště: Mníšek pod Brdy(okolí Prahy)
ja dal Ne pro me je lepsi B-29 superfortres,akorad je to pro me nejhezci letadlo,je fakt pekny

_________________
Hetharia: Kníže Pavel z Pavlínova, král Terenie
Omluvte mi můj pravopis, ale jsem spíše matikář :D:D


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 09 úno 2006, 23:12 
Poručík
Poručík
Uživatelský avatar

Registrován: 22 led 2006, 22:05
Příspěvky: 1185
Bydliště: Olomouc, štáb vrchního velení skupiny armád Mütte
Ne, Dornier DO 17 (máte li na mysli tento) vypadal jako JU 88, jeho kvalit však nedosahoval.

viz nové téma


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 09 úno 2006, 23:34 
Podplukovník
Podplukovník
Uživatelský avatar

Registrován: 24 led 2006, 20:32
Příspěvky: 4189
Bydliště: Brno, NEJlepsi mesto
Wothan píše:
Ne, Dornier DO 17 (máte li na mysli tento) vypadal jako JU 88, jeho kvalit však nedosahoval.

viz nové téma


ale on byl aji nejakej dornier co byl vyvijen jako dalkovej bombarder ale mel nejaky vady,ja nevim jak presne se jmenoval, bych se musel podivat

_________________
Student toho, co Vals


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 10 úno 2006, 07:48 
Plukovník
Plukovník
Uživatelský avatar

Registrován: 30 led 2006, 17:18
Příspěvky: 6162
jj taky jsem o necem slysel


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 14 bře 2006, 19:25 
Štábní praporčík
Štábní praporčík
Uživatelský avatar

Registrován: 08 bře 2006, 19:45
Příspěvky: 746
znate rusky Pe8? rekl bych ze byl minimalne srovnatelnej s B17


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 14 bře 2006, 19:56 
Štábní praporčík
Štábní praporčík

Registrován: 17 úno 2006, 16:27
Příspěvky: 696
aristokrat.tomas píše:
znate rusky Pe8? rekl bych ze byl minimalne srovnatelnej s B17

Jo to byl taky obr. Myslím, že tím rusové bombardovali Berlín.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 14 bře 2006, 20:00 
Podplukovník
Podplukovník
Uživatelský avatar

Registrován: 24 led 2006, 20:32
Příspěvky: 4189
Bydliště: Brno, NEJlepsi mesto
LukoSS píše:
aristokrat.tomas píše:
znate rusky Pe8? rekl bych ze byl minimalne srovnatelnej s B17

Jo to byl taky obr. Myslím, že tím rusové bombardovali Berlín.

jj ale naletu bylo jen par a v malym poctu letounu,treba 4 letadla,nemelo to zadnej vliv ani na moralku,kdyz ji nesnizilo ani 1000 B-17

_________________
Student toho, co Vals


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 15 bře 2006, 14:50 
Podpraporčík
Podpraporčík
Uživatelský avatar

Registrován: 06 bře 2006, 23:20
Příspěvky: 369
Bydliště: Krh. Podhradie, SR
Lukyn2 píše:
Patton píše:
jj ja nevim ty dormiery byly nemecky ne


Dorniery byly nemecky.Nebyly to takovy ty co meli ctyri motory ale jenom 2 vrtule??

Nie je to žiadny dornier ani Focke Wulf FW 200, podľa mňa si určite myslel Heinkel He 177:
Obrázek

_________________
Nie je hanba prehrať so silnejším súperom, ale hanba je byť porazený protivníkom, ktorého si podcenil.

staré japonské príslovie


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 16 bře 2006, 23:52 
Štábní praporčík
Štábní praporčík
Uživatelský avatar

Registrován: 08 bře 2006, 19:45
Příspěvky: 746
jj Heinkel 177 Greif 4 motory 2 vrtule to proto ze nemci byli blbi a chteli aby byl schopnej stremhlavyho bombardovani nikdy nebyl ve vetsi mire pouziva protoze v prvni polovine valky mel velky problemy s motory (casto se sami vznitily) a potom uz nemci nemeli leteckou prevahu leda ze by bombardovali sami sebe :lol:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 16 bře 2006, 23:55 
Štábní praporčík
Štábní praporčík
Uživatelský avatar

Registrován: 08 bře 2006, 19:45
Příspěvky: 746
jj ale naletu bylo jen par a v malym poctu letounu,treba 4 letadla,nemelo to zadnej vliv ani na moralku,kdyz ji nesnizilo ani 1000 B-17[/quote]
no to bylo tim ze rusove svy ozbrojeny sily pripravovali na utok stejne jako nemci a proto bylo zbytecny vyrabet strategicky bombardery vyhodnejsi byla prima podpora pechoty pomoci taktickych bombarderu


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 srp 2007, 05:46 
Major
Major
Uživatelský avatar

Registrován: 25 črc 2007, 10:04
Příspěvky: 2080
Bydliště: poblíž vísky Pardubic...
V době vzniku byla B-17 celkem srovnatelná s TB-7, později (po smrti konstruktéra Petljakova) označovaným jako Pe-8. Ten měl zpočátku o dost silnější výzbroj, pozdější vývoj B-17 tuhle výhodu srovnal a předehnal. Ale to bylo tím, že rusáci nebyli zaměření na strateg. bombardování, tak u Pe-8 vyvíjeli v podstatě jen motory.
Jinak podle mě nebyla B-17 zrovna nejlepší, ale určitě nejvýznamější těžkej bombardér. Nejlepší výkonově byly s velkým náskokem B-29 Superfortress a B-32 Dominator.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 21 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Webhosting Český hosting

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group Color scheme by ColorizeIt!
Český překlad – phpBB.cz