Type88 / K-1 Rokit

Tanky, stíhače, dělostřelectvo a ostatní pozemní technika všech věků.

Moderátoři: Dekl, Vals, Royal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Shorty
Poručík
Poručík
Příspěvky: 1162
Registrován: 13 srp 2006, 18:27
Bydliště: Moskva
Kontaktovat uživatele:

Type88 / K-1 Rokit

Příspěvek od Shorty » 09 pro 2007, 18:09

Tank Hyundai Type 88 ( K-1 Rokit )

Tank Type 88 ( v zahraničním odborném tisku se však pro tento tank používá výlučně označení K-1 Rokit ), který byl dříve znám pod označením XK-1, vyvinula firma General Dynamics Land Systems Divisions, která zkonstruovala a vyrábí tanky řady M1/M1A1/M1A2 Abrams, na základě požadavků jihokorejské armády. První dva t členprototypy byly zkompletovány ve Spojených státech v roce 1983 a sériová byla zahájena na přelomu let 1985 a 1986 u firmy Hyundai Precision and Ind Co Ltd v Changwonu .
Je odhadováno, že od té doby již bylo vyrobeno 1000 tanků tohoto typu ( v současnosti má Jihokorejská armáda 550 tanků K-1, přičemž výroba 1000 dalších tanků modernizované verze K-1M se 120mm kanónem je plánovaná). Mnoho klíčových komponentů tanku, jako motor, převodovka, systém řízení palby či zaměřovače, pochází ze zahraničí.
Tank Type 88 se vyznačuje konvenční konfigurací s řidičem v levé přední části korby, věží usazenou v její střední části a pohonnou jednotkou v její zadní části korby. Velitel a střelec sedí v pravé a nabíječ v levé části věže. Odměr věže a náměr kanónu jsou zajišťovány motoricky, ale v případě nouze je možné manuální ovládání.
Kanón ráže 105mm s drážkovým vývrtem hlavně má náměr v rozsahu od -10 do +20 stupňů a odměr činí celých 360 stupňů. Neobvyklým rysem tanku Type 88 je jeho hybridní závěsné ústrojí tvořené torzními tyčemi ( u pojezdových kol ve střední části ) a hydropneumatickými závěsy ( u předních a zadních pojezdových kol ), což řídiči umožňuje regulovat nastavení podvozku v závislosti na charakteru terénu, ve kterém se tank pohybuje.
Systém řízení palby zahrnuje stabilizovaný zaměřovač velitele, digitální počítač, zaměřovač s denním i nočním kanálem a laserový dálkoměr.
Tank je vybaven zařízením pro detekci požáru a hasícím systémem.

Charakteristické rysy:
- Tupé čelo korby s téměř vodorovným horním šikmým pancířem, průlez řidiče v levé přední části korby, věž usazená v její přední části a vyvýšený motorpřevodový prostor v zadní části korby.
- Čelo a boky věže jsou skloněné, zadní stěna věže je kolmá. P obou bocích věže jsou svařované koše na nářadí a jiné příslušenství a výmetnice dýmových granátů. Na levé polovině střechy věže je lafetován 7,62mm kulomet a na pravé polovině je lafetován 12,7mm kulomet.
- Pohybové ústrojí tvoří po každé straně šest pojezdových kol, napínací kolo vpředu, hnací kolo vzadu a nosné kladky, které jsou spolu s horní částí pohybového ústrojí opatřeny pancéřovými bočními ochrannými štíty, jejichž plocha se směrem k zadní části tanku zvětšuje.

Takticko-Technická data:
Počeů osádky: 4
Výzbroj: 1 kanón ráže 105mm, 1 spřažený kulomet ráže 7,62mm, 1 protiletadlový kulomet ráže 7,62mm, 1 protiletadlový kulomet ráže 12,7mm, 2x 6 výmetnic dýmových granátů.
Vezená zásoba střeliva: 47 nábojů ráže 105mm, 2000 nábojů ráže 12,7mm, 8800 nábojů ráže 7,62mm
Délka kanónem otočeným dopředu: 9,672m
Délka korby: 7,477 m
Šířka: 3,594 m
Výška po střechu věže: 2,248m
Světlá výška: 0,46 m
Bojová hmotnost: 51 000 kg
Měrný výkon: 23,5 ks.t
Měrný tlak na půdu: 0,86kg.cm
Pohonná jednotka: vznětový motor MTU 871 Ka-501 o výkonu 1200 ks při 2600 ot/min
Maximální rychlost: 65km/h
Maximální dojezd: 500 km
Brodivost bez přípravy: 1,2 m
Brodivost s přípravou: 1,8 m
Výstupnost – výška stěny: 1m
Překročitelnost – šířka příkopu: 2,74m
Maximální úhel stoupání: 60 %
Maximální úhel bočního náklonu: 30 %
Materiál pancéřování: lamináty
Zařízení na ochranu posádky proti účinkům ZHN: Ano
Noční pozorovací přístroje: Ano

Verze a odvozené typy:
Mostní tank – pokládací zařízení a most byly zkonstruovány firmou Vickers Defence Systems z Velké Británie v roce 1990 a instalovaným na upravený podvozek tanku Type 88 v Jižní Koreji. Most nůžkového typu má po rozložení délku 22 m.
Vyprošťovací tank – tato verze byla vyvinuta firmou MaK a je podobná vyprošťovacímu tanku na bázi tanku Leopard 1. Vyprošťovací tank je vybaven navijákem, dozerovou radlicí a hydraulickým jeřábem pro výměnu pohonné jednotky v polních podmínkách.

Uživatelé:
Jihokorejská armáda.

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“